Vladimir I Svjatoslavich den Hellige av Kiev
0958?-1015
Storfyrste.
ff
Igor I Rurikovich av Kiev. Født omkring 875. Død 945. Storfyrste. |
fm
Olga den Hellige av Kiev. Født mellom 890 og 925. Død 11.06.969. Fyrstinne. |
||
f
Svjatoslav I Igoryevich av Kiev. Født omkring 942. Død 972. Storfyrste. |
m
Matuscha Malkovna. Født mellom 940 og 944. Død omkring 1000. Konkubine. |
||
Gift |
Rogneda Rogvolodovna av Polotsk.
Prinsessekonsort.
Født 962. Død omkring 1002. |
||
Izyaslav av Polotsk.
Født omkring 978.
Død 1001. |
|||
Yaroslav I Vladimirovich den Vise av Kiev.
Storfyrste.
Født omkring 978. Død 20.02.1054 i Vyshorod. |
|||
Gift |
??? Konradsdatter? av Schwaben.
Fyrstinne.
|
||
Maria Dobroniega av Kiev.
Hertuginne.
Født etter 1012. Død 1087. |
Storfyrste.
Født omkring 958.
Død 15.07.1015.
Levde 970.
Vladimir [Volodymyr] kalles også «den Store». Han ble døpt i 989 med navnet
Basilius.
" |
T. v. Fyrste av Novgorod 970 - ca. 980. – Storfyrste av Kiev ca. 980 - 1015. T. h. Vladimirs illustrasjon på en av hans mynter. Han er kronet i bysantinsk stil, og holder en tverrmontert stav i den ene hånden og en Khazar-inspirert tregaffel i den andre. (Wikipedia). |
Svjatoslavs sønn Vladimir var til å begynne med en minst like innbitt hedning som faren. Han tilba slavernes guder, han holdt seg med en stor skare hustruer og han straffet sine fiender på det grusomste. Ærelysten som han var, innså han hvilke fordeler det ville medføre for ham selv å få i stand en allianse med Bysants, som befant seg på høyden av sin makt. Ved å beleire Kherson tvang han stormakten til forhandlinger. Som tegn på forbund gikk Vladimir med på å la seg døpe, og keiseren skjenket ham sin søster Anna til hustru.
Vladimirs politikk fikk bred støtte hos folket. De samfunnsmessige og kulturelle forandringene han gjennomførte, var så gjennomgripende at forutsetningene må ha ligget latente alt i de foregående generasjoners utvikling. Den nye tro hadde alt vært forkynt i Russland i over hundre år, selv om de ledende kretser fremdeles hadde sluttet opp om den hedenske tradisjonen.
Forandringen ser ut til å ha gått nokså smertefritt for seg, særlig når misjonen tok fyrstenes autoritet til hjelp. Misjonsarbeidet ble hurtig organisert, og kirker ble bygd i alle de viktigste byene. Novgorod fikk sin egen biskop bare fem år etter Kiev, og alt i alt ble det opprettet fem bispedømmer i Vladimirs tid. Fra Bulgaria, Krim og Konstantinopel strømmet prester, munker, sangere, byggmestere og kirkemalere inn i landet. Den bysantinske kristne kulturtradisjonen fikk innpass i de slaviske gudstjenestene og slo rot i Russland, til dels ved Bulgarias formidling. Religionen ble en sterk lenke i forbindelsen mellom Bysants og Russland. Russland ble knyttet til den østlige gren av kristendommen, og kom dermed inn i Europas østlige kulturkrets. Fyrst Vladimirs beslutning hadde meget vidtrekkende følger. Ettervirkningene strekker seg, i hvert fall indirekte, over tusen år helt inn i vår tid.
Den nye tro endret livsvanene fra grunnen av, og det samme skjedde med kulturen i de sentrale byer. Men i avsides beliggende trakter, blant slaver og særlig blant finskættede stammer, ble de hedenske tradisjoner bevart ennå i lang tid fremover. I slutten av 1000-tallet begynte kristendommens innflytelse å nå frem til den viktige handelsruten over Ladoga.
Fyrst Vladimir hadde som nevnt hele tolv sønner med forskjellige mødre, og mellom
dem brøt det ut en blodig kamp om makten. Av hans legeme og blod var blant andre de fromt
kristne Boris og Gleb, som Vladimirs eldste sønn, Svyatoslav, lot myrde i kirken. De ble
Russlands første helgener. Novgorods hersker Yaroslav var den fjerde sønnen i rekken, og
utsett som neste offer, men han samlet sin hær, angrep Kiev og fordrev Svyatoslav.
1
" |
T. v.. Vladimir og Rogneda. Öljemaleri av Anton Losenko, 1770. T. h. St. prins Vladimir døpes (Viktor Vasnetsov (1890), (Wikipedia). |
Etter Svjatoslavs død i 972 brøt det i 976 ut brødrekrig mellom Jaropolk og hans yngre bror Oleg, hersker over drevljanere (en fornslavisk folkestamme i vestre del av dagens Ukraina). I 977 flyktet Vladimir til sin frende Håkon jarl, som hersket i Norge, og reiste der en hærstyrke med så mange norske krigsmenn han kunne for å kunne gjenerobre Novgorod. Han reiste hjem året etter og rykket frem mot Jaropolk. På sin vei mot Kiev sendte han en budbringer til Rogvolod (Ragnvald), fyrsten av Polotsk, for å be om hans datters hånd – Rogneda (Ragnhild). Prinsessen motsatte seg å knytte seg til en tjenestekvinnes sønn, så Vladimir angrep Polotsk, drepte Rogvolod, og tok Ragnhild med makt. Polotsk var en viktig befestning på veien mot Kiev, og erobringen av Polotsk og Smolensk gjorde det lettere å innta Kiev i 978, der han drepte Jaropolk og lot seg hylle som "knjas" (fyrste) over alle Kiev-rus'.
Kristningen av Rus.
Den viktigste hendelse i Vladimirs regjeringstid var kristningen av kievske rus' i 988,
etter at han ble forlovet med prinsesse Anna av Bysants, datter til den bysantinske keiser
Romanos II Porfyrogennetos. Det var for denne kristningen han fikk tilnavnet den Hellige, og
etter sin død ble helgenkåret i den ortodokse kirke.
Forut for hans egen dåp hadde han, ifølge helgenlegenden, syv hovedhustruer og
800 elskerinner. Han lot gudebilder oppstille overalt, og var en ivrig tilhenger av den slaviske
hedendom. Ifølge overleveringen var det fornuften som bragte ham til den kristne tro.
Angivelig hentet han til seg lærde fra alle de forskjellige religioner, hørte på deres fremstillinger,
og så valgte han ut den beste. (Hans innvending mot den muslimske utsending: "Ruserne er
glad i drukkenskap, og vi kan ikke klare oss uten den".)
Vladimirs dåp var i alle fall et diplomatisk sjakktrekk: Han klarte med dette å etablere
et nyttig bånd med det bysantinske keiserhus. Keiser Basileios II trengte hjelp mot bulgarene;
de var deres felles fiender. Vladimir sendte en hær med 6000 rus' til Konstantinopel. Dessuten
la han et visst press på keiseren ved det at han angrep den bysantinske by Chersones på
Krimhalvøya. Til slutt innvilget keiseren hans ønske: Dersom Vladimir lot seg døpe, så ville
Basileios II gi ham sin søster Anna til hustru som takk for den militære støtte. Slik gikk det til at
Vladimir I ble den første europeiske hersker som kunne ta en "purpurfødt" kvinne til sin
hustru.
Knjasernes dåp ble feiret som en storslagen begivenhet i Kiev. Etter at man hadde
revet ned de hedenske gudebilder fant det sted en massedåp i floden Dnjepr. Det synes ikke
å ha vært noen åpen motstand mot kristningen, men ute på landsbygda tok det lenger tid før
hedendommen mistet grepet om folk. Kirken begynte raskt med oppbyggingen av et nettverk
av klostre og kirkebygninger, og dette bidro vesentlig til rikets nasjonsbygging. Den nye tro
skulle også raskt sette et sterkt preg på kulturen.
I sammenheng med kristningen overtok man ikke bare den kirkelige kalender og de
kristne skikker i hverdagen, men tok seg også det gammelbulgarske eller gammelkirkeslaviske
skriftspråk, som med tiden utviklet seg til kirkeslavisk.»
Fra engelsk Wikipedia (oversatt):
«Skjebnen til alle Vladimirs døtre, hvis tall er omkring ni, er høyst usikkert. Hans
hustruer, konkubiner og deres barn var som følger:
Barn med Olava eller Allogia (varangisk eller tsjekkisk). Usikker: hun kan ha vært mor
til Vysheslav mens andre hevder at det er en forveksling med Helena Lekapene.
Vysheslav (* ca. 977 - † ca. 1010), prins av Novgorod (988-1010).
Barn med enken etter Yaropolk I, en gresk nonne.
Sviatopolk den Forbannede (* ca. 979), muligens den gjenlevende sønnen til nevnte
Yaropolk.
Barn med Rogneda (datter til Rogvolod). Senere, etter skilsmisse, gikk hun i et kloster
med det kristne navnet Anastasia.
Izyaslav av Polotsk (* ca. 979 i Kiev), prins av Polotsk (989-1001).
Yaroslav den Vise (* tidligst 983), prins av Rostov (988-1010), prins av Novgorod
(1010-1034), storprins av Kiev (1016-1018, 1019-1054). Muligens var han sønn til Anna i
stedet for Rogneda. Et annet interessant faktum er at han var yngre enn Sviatopolk i henhold
til Boris' ord i "Tale of Bygone Years" og ikke som det var offisielt kjent.
Vsevolod (* ca. 984 - † 1013), muligens identisk med den svenske prinsen Wissawald
av Volhynia (ca. 1000), var kanskje Estrid Svendsdatters første ektemann.
Mstislav, ikke identisk med Mstislav av Chernigov, døde muligens som spedbarn, om
han overhodet har eksisert.
Mstislav av Tsjernigov (* ca. 983), prins av Tmutarakan (990-1036), prins av
Tsjernigov (1024-1036), andre kilder hevder at han var sønn til andre mødre (Adela, Malfrida
eller en annen bulgarsk hustru).
Predslava, en av Boleslaw I den Modiges konkubiner ifølge "Gesta principum
Polonorum".
Premislava, († 1015), noen kilder oppgir at hun var hustru til hertugen Laszlo
(Vladislav) "den skallede" av Arpadianerne.
Mstislava, i 1018 fanget sammen de andre døtrene av Boleslaw I den Modige.
Med Bulgarske Adela, noen kilder hevder at Adela ikke nødvendigvis var bulgarsk da
Boris og Gleb kan ha blitt født av en annen kvinne.
Boris (* ca. 986), prins av Rostov (ca. 1010-1015). Bemerkelsesverdig er det faktum
at fyrstedømmet Rostov så vel som fyrstedømmet Murom brukte å grense til det
Volgabulgarske rike.
Gleb (* ca. 987), prins av Murom (1013-1015), i likhet med Boris, hevdes også Gleb å
være sønn til Anna Porphyrogenita.
Stanislav (* ca. 985 - † 1015), prins av Smolensk (988-1015), muligens sønn til en
annen kvinne og hvis skjebne ikke er sikker.
Sudislav († 1063), prins av Pskov (1014-1036). Muligens sønn til en annen kvinne,
men han er nevnt i "Nikons Chronicles". Han tilbrakte 35 år i fengsel og ble senere munk.
Med Malfrida.
Sviatoslav (* ca. 982 - † 1015), prins av Drevlians (990-1015).
Med Anna Porphyrogenita.
Theofana, en hustru til Novgorods "posadnik" (borgmester) Ostromir, et barnebarn til
den semi-legendariske Dobrynya (det er meget tvilsomt om hun var Annas datter).
Med et barnebarn til Otto den Store (muligens Rechlinda Otona [Regelindis]).
Maria Dobroniega av Kiev (* ca. 1012), hertuginne av Polen (1040-1087), gift ca.
1040 med Kasimir I Fornyeren, hertug av Polen, at hun antas å være datter til denne
kvinne er utledet fra hennes antatte alder.
Annen mulig familie.
Vladimirovna († 1044), en "uekte" datter, gift med Bernard, markgreve av Nordmark.
Pozvizd (* før 988), en sønn til Vladimir ifølge "Hustyn Chronicles". Han var muligens
den prins, Khrisokhir, som er nevnt av "Niketas Choniates".»
2
De ortodokse kirkene i Ukraina (Dagens Nyheter 24.12.2022):
988: Prins Vladimir I av Kiev blir døpt. Kongeriket Kiev ble kristnet.
1240: Mongolene plyndrer Kiev og tyngdepunktet til det russiske imperiet
flyttes til Moskva.
1686: Den ukrainske ortodokse kirken mister sin uavhengighet og blir en
del av Moskva-patriarkatet.
1921: Den ukrainske «autocephalous» (ortodokse) kirke (uavhengig, men
under patriarken av Konstantinopel) blir grunnlagt i løpet av en kort periode med
ukrainsk uavhengighet. Den forbyds når Ukraina blir en del av Sovjetunionen –
kommunistpartiet godkjenner bare Moskva-patriarkatet.
1992: Den ukrainske ortodokse kirken (Kiev-patriarkatet) grunnlegges av
«Metropolitan Filaret». Ukraina har nå tre ortodokse kirker –
Moskva-patriarkatet, Kyiv-patriarkatet og den ukrainske autokefale kirken.
2018: Kyiv-patriarkatet anerkjennes av det økumeniske patriarkatet i
Konstantinopel. Den heter «Ortodokse kirken i Ukraina». «Autocephalous-kirken»
slutter seg til denne kirken. Ukraina har nå to ortodokse kirker: den «ortodokse
kirken i Ukraina» (Kiev-patriarkatet) og den «ukrainske ortodokse kirken»
(Moskva-patriarkatet).
24.02.2022: Russland angriper Ukraina på bred front.
27.05.2022: Den ukrainske ortodokse kirken i Ukraina kunngjør at
den forlater Moskva-patriarkatet.
02.12.2022: Ukrainas president Volodymyr Zelenskyy kunngjør at
religiøse organisasjoner med tilknytning til Russland vil bli forbudt.
3