Olav II Haraldsson den Hellige av Norge
0995?-1030
Konge.
ff
Gudrød Bjørnsson. Død mellom 963 og 968 i Tønsberg. Konge. |
mf
Gudbrand Kule. Født omkring 923. Død 970. Herse. |
||
f
Harald Grenske. Født mellom 952 og 957. Død 995. Småkonge. |
m
Åsta Gudbrandsdatter. Født omkring 970. Død omkring 1020. Kongemor. |
||
Gift |
Astrid Olofsdotter av Sverige.
Dronning.
Død 1035. |
||
Ulvhild Olavsdatter.
Hertuginne.
Født omkring 1020. Død 24.05.1071. |
|||
Utenfor ekteskap | Alvhild ???. | ||
Magnus I Olavsson den Gode av Norge.
Konge.
Født omkring 1025. Død 1047. |
Konge.
Født omkring 995.
Død 29.07.1030 på Stiklestad.
Konge av Norge 1016 - 1028 og Norges nasjonalhelgen.
" |
Titelfrise til Olav den helliges saga (1914-utgaven). |
" |
Olav Haraldsson falt på Stiklestad etter en meget bitter kamp mot en
overveiende hedensk hær av trønderbønder under ledelse av sine stormenn, av nordnorske
og vestnorske høvdinger og av flere lendmenn som kunne takke Olav for sin posisjon. Olavs
anstrengelser for rikssamling og kristning så ut til å være forspilt.
Ett år og fem dager etter hans død ble graven åpnet av hans engelske hirdbisp
Grimkjell, og få år etter – i 1030-årene – «oppstod Olavslegenden» om de miraklene som hadde
skjedd i forbindelse med kongen. Det gikk sagn om mirakuløse helbredelser ved den døde
kongen alt på slagplassen. Kongens lik viste alle tegn på hellighet, det var ikke gått i
forråtnelse, og hår og negler hadde vokst. Olav ble skrinlagt og satt på alteret i Klemenskirken
i Nidaros.
Stormennene som stod mot Olav på Stiklestad, vendte helt om. De gikk inn for å
erklære ham for hellig, og de innsatte hans sønn som konge. Også bøndene synes etter kort
tid å ha forkastet hedendommen til fordel for kristendommen, og kirken etablerte seg som en
fast og ekspanderende samfunnsinstitusjon - alt dette til tross for at Olav må ha gått særlig
hardt frem i de gode jordbruksbygdene i Trøndelag, med store jordegodskonfiskasjoner. Hele
15 av de 16 motstandergårdene sagaene nevner fra hedensk tid, er kongseiendom i kristen
tid.
Det mangler ikke kilder til Olav Haraldssons historie. Problemet er å trenge
gjennom legendestoffet som pakker inn det historiske stoffet. Kirken begynte å feire
Olavsmesse alt på 1030-tallet. Man trengte i den forbindelse liturgiske tekster og korte tekster
som beskrev kongens liv og død. De som først skrev om Olav, var altså kirkemenn med et
religiøst siktemål. De som senere skrev om den historiske kongen, måtte til en viss grad bygge
på disse skriftene. Dette preger også de sagaene som senere ble skrevet om Olav, de
inneholder mye legendestoff.
Samtidige eller gamle opplysninger om Olav er bevart i utenlandske annaler og
krøniker. Disse kan gi stoff til å kontrollere opplysninger i sagaene og skaldekvadene, og
opplysninger som ikke er kjent i nordiske kilder.
Det er likevel de samtidige skaldekvadene som i noen grad kan brukes
selvstendig. Olav hadde hirdskalder som skildret hans bedrifter, og deler av deres produksjon
er bevart gjennom sagaene. Problemet med skaldekvadene er ikke tendens, som en er
oppmerksom på, men at så få av dem er bevart, og at de er så sparsommelige med faktiske
opplysninger.
Eldre lovgivning inneholder bestemmelser som påberoper seg Olav som
opphavsmann, men vi kan ikke vite om de er bevart i sin opprinnelige form, selv om Olavs
prestisje som lovgiver kan ha gjort dem mer motstandsdyktige enn andre bestemmelser.
Blant det forholdsvis rike kildematerialet til Olav den helliges historie er det flere sagaer. Disse bygger i utstrakt grad på legendariske skrifter om Olav, produsert av kirkemenn. Vil en finne den historiske Olav, må en trenge gjennom legendestoffet som omgir det historiske stoffet. Snorres Heimskringla er bygd opp rundt fortellingen om Olav den hellige, og Snorre støtter seg i dette arbeidet til flere eldre sagaer. Det er bevart fragmenter av en «eldste saga» fra 1160-80, som man mener bygger på muntlig tradisjon og skrifter fra 1120-årene av de islandske «frode» menn Are og Sæmund. På denne eldste sagaen skal det så bygge en tapt «mellomste saga» fra før 1200, som igjen er grunnlag både for den bevarte «legendariske» Olavssagaen fra omlag 1200 og for lovsigemannen Styrme Kåressons tapte saga fra ca. 1220 om Olav den helliges liv. På disse to sagaene bygger så Snorres bevarte «Sagaen om Olav den hellige» fra 1220-årene, mens forfatteren av Fagrskinna, også fra 1220-årene, har kjent den tapte sagaen om Olavs liv. Snorre bruker både sin egen Olavssaga og Fagrskinna når han skriver om Olav i Heimskringla.»
" |
Olav den Hellige (* 995 - † 1030) avbildet på et Ålandsk frimerke. (Wikipedia). |
For stormennene var som nevnt fremmedstyret en skuffelse. Svein og Alfilda
var mer egenmektige enn høvdingene hadde tenkt seg, og de behandlet Norge som erobret
land. Stormennene fikk ikke den plass i det nye styret de hadde ventet, og de kunne desto
lettere samle seg om den døde kongen og hans sønn. Som formyndere ville de få den makt og
posisjon danskestyret hadde nektet dem. Særlig sterk var misnøyen i Trøndelag, der de nye
makthaverne oppholdt seg. Her ble trøndernes lojalitet overfor kong Magnus sikret ved at
trønderhøvdingene Einar Tambarskjelve og Kalv Arnesson var de fremste menn i
formynderstyret. Den store oppslutningen om Olavskulten som etter kort tid oppstod, skyldtes
ikke minst at disse stormennene støttet aksjonen for å gjøre Olav til helgen. Særlig hadde
Einar høy prestisje. Han var gift med ladejarlene Eirik og Sveins søster Bergljot, og da
jarleætten var utdødd på mannssiden, kan han ha oppfattet seg som jarlenes etterfølger.
Kirkens innsats må likevel ha vært avgjørende. Kirken, som Olav sammen med
sin engelske biskop Grimkjell hadde lagt grunnen til, og som i allianse med stormennene
hadde gått inn for Magnus som ny konge, grep sjansen til å skaffe seg høyere prestisje og
styrke sin stilling gjennom å erklære Olav for hellig og opphøye ham til nasjonalhelgen. Han ble
etablert som helgen senest rundt 1040.
Folkereligiøse momenter kan også ha spilt inn. Olavs hellighet kan neppe bare
ses på som et politisk knep; den fikk etter hvert feste i folket. Bondereligionen i innlandet
innebar blant annet en dyrkelse av makter, og en ny og sterkere makt kunne være
akseptabel. Misjonskongenes taktikk i disse områdene var da også å søke å vise at deres
gud var den sterkeste. Man fremstilte Kristus ikke som den lidende, men som den seirende.
Denne forklaringen kan dessuten være med på å belyse at kristendommen vant frem i landet
på – som det synes – forbløffende kort tid. Etter 1030 møter vi ingen hedensk reaksjon. Det
som måtte foregå av hedensk kultus, foregikk heretter i det skjulte.
Erik Gunnes har trukket frem folks forestillinger om kongers hellighet som et
mulig forklaringsmoment. Det var vanlig hos germanerne å utruste en konge med overnaturlige
evner. I middelalderen forestilte man seg mange steder at kongen kunne helbrede, at han
hadde legende hender. Også om Olav finnes det beretninger om slike evner. En konges død
var dertil i seg selv en skremmende begivenhet - også for dem som drepte ham. Og selv en
død konge kunne vise seg å ha makt, gi godt år og fred, noe fedredyrkelsen og de store,
sentrale gravhaugene - ikke minst i Trøndelag - bærer bud om. Uårene under Olavs etterfølger
ga næring til disse oppfatningene. Resultatet var at kongen ble «hauglagt», som Gunnes
uttrykker det, riktignok ikke i en haug, men i et skrin i Klemenskirken i Nidaros. Hedenske
forestillinger kunne altså bidra til å skape Olav den hellige, og for folk flest kom Olav på mange
måter til å erstatte bondeguden Tor som menneskenes verner og hjelper.
Olavs helliggjørelse er i samsvar med strømninger i tiden. Det var en tid for
helgenkonger, i nær sagt hvert eneste land i Europa. Helgenkongene hadde en bestemt
funksjon i forbindelse med rikssamlinger og organisering av riker; kongen ble et naturlig
midtpunkt og kristendommen ideologisk grunnlag. Kongens eksempel som rettferdig og som
beskytter sto sentralt. Den hellige kongen fikk altså en politisk funksjon i sentralmaktens og
dynastienes tjeneste. Dette ble også Olavs rolle. Han legitimerte dynastiet. Og ingen av de
andre nordiske helgenkongene kom til å spille en så viktig rolle på dette feltet som Olav.
Olav Haraldsson la det endelige grunnlaget for rikskongedømmet, dels
gjennom sin virksomhet i de årene han var konge, men aller mest gjennom sin død og
helgenstatus. Olav samlet og styrte et større rike enn noen norsk konge før ham. Det strakte
seg fra Götaelv i sør til Finnmark i nord, og også i Trøndelag og på Østlandet hadde han reell
makt. På dette grunnlaget kunne hans etterfølgere bygge ut kongemakten og knytte sammen
landsdelene til et samlet rike.
Olav revolusjonerte neppe styringsapparatet verken sentralt eller lokalt. Noe
sentralt styringsapparat kan en vel knapt tale om. Rundt seg hadde kongen hirden, og det er
mulig han her innførte en viss funksjonsdeling, kanskje etter angelsaksisk forbilde, med
hirdembetsmennene «stallar» og «merkesmann» som nære rådgivere, og en deling av
hirdmennene i krigere og politikorps («Gjester»). Hirdgeistligheten med sin lese- og
skrivekyndighet kom etter hvert til å utgjøre kongenes sentrale administrasjonsapparat.
Når det gjelder lokalstyringen, har man tradisjonelt villet se
«lendmannsombudet» som en nyskapning under Olav, men dette er usikkert. At kongen
knyttet til seg regionale stormenn, var ikke noe nytt under Olav. Det kan derimot se ut til at
den utstrakte bruken av «brytene», gårdsbestyrerne på kongsgårdene, i styrings- og
kontrollapparatet i distriktene er noe nytt. Kongedømmets og etter hvert kirkens sterkere grep
om lokalstyringen førte med tiden til større grad av offentlig rettshåndhevelse, men også til økte
økonomiske krav overfor bøndene.
Olav skapte en bredere økonomisk basis for kongedømmet. Krongodset ble
utvidet gjennom konfiskasjon av motstandernes gods. Denne konfiskasjonspolitikken svekket
ledersjiktet i de opprørske områdene og dermed bøndenes motstandsevne mot sentrale
myndigheter. Også dette førte altså til sentralisering av makten.
Det er likevel gjennom sin martyrdød Olav hadde størst betydning. Hans
helgenverdighet kom etterfølgerne til gode ved at de fikk hans beskyttelse og på en måte del i
hans hellighet. Kongedømmet fikk gjennom hellig Olav en dominerende plass i folks
bevissthet. De etterfølgende kongene styrte på vegne av helgenkongen, og Olav som helgen
med eiendomsrett til hele Norge, styrket forestillingen om riket som en realitet uavhengig av en
konges person.
En annen sak er det at Norge også den gang var «et land i verden». Norge
kunne på lengre sikt ikke bestå som en øy i et hav av kristne riker. Innføringen av
kristendommen var derfor en nødvendig forutsetning for at landet skulle bli anerkjent som et
selvstendig rike i det kristne Europa. Det er utenkelig at et hedensk kongedømme ville ha fått
være i fred for de kristne naborikene. I 1226 fikk for eksempel ridderordenen «Den tyske
orden» i oppdrag av den tysk-romerske keiseren Fredrik II (1220-50) å erobre det hedenske
Preussen, og så sent som mot slutten av 1300-tallet ble det ført erobringskrig under påskudd
av å være «korstog» mot det man oppfattet som hedningene i Øst-Europa, som ikke bekjente
seg til den rette kristendom, men var gresk-katolske. Liknende påskudd ble allerede i 1123
brukt av Sigurd Jorsalfare da han rettferdiggjorde et herjetog mot smålendingene med at de
var hedninger.
Det er full enighet om at kristendommen var kjent av nordmenn flere hundre år
før religionsskiftet, at deler av landet hadde vært under kristen påvirkning i lang tid, og at det
fantes kristne mennesker i landet. Når det gjelder måten religionsskiftet skjedde på, er det
derimot to diametralt motsatte syn. Det ene går ut på at trosskiftet skjedde over lang tid, at det
var et resultat av en indre utvikling. Man har oppfattet 900-tallet som en oppløsningstid for
gamle trosformer og som en tid da kristen misjon gjorde seg sterkt gjeldende. Det skal da ha
skjedd en endring i synet på de gamle gudene i den forstand at tilliten til dem sviktet, og at folk
ga opp den gamle troen uten å finne en ny. Hedendommen nærmest råtnet på rot. Belegg for
dette mener man å finne i de kildene som opplyser om menn med tilnavn som «gudløs» eller
som stolte på egen makt og styrke. Overgangen fra hedensk gravskikk og et betydelig antall
kristne steinkors fra tiden før kristningen er også tatt til inntekt for dette synet. Først skulle det
altså ha kommet et trosskifte, så fulgte kultskifte og sedskifte.
Det andre synet går tilbake til Rudolf Keyser og midten av 1800-tallet. For ham
var tros- og sedskiftet en følge av et tvungent kultskifte. Dette synet har i den senere tid
vunnet tilslutning fra religionsforskere og historikere. Man tar avstand fra synet på
hedendommen som en degenerert og dødsmerket religion og peker på at tilnavn som
«gudløs» viste til noe atypisk, til personer som på en eller annen måte falt utenfor fellesskapet,
for eksempel fredløse.
På grunn av den hedenske religionens karakter var det ikke lett å bytte den
med en annen uten å bryte med samfunnet i sin alminnelighet. Fordi hedendommen var knyttet
til stammen eller folkegruppen som helhet, var den en integrert del av folkets liv på alle
områder. Når det åpenbart fantes kristne mennesker i Norge før kristendommen ble
enerådende, skyldtes dette at de frie menneskene hadde en liberal oppfatning av hvilke
guder folk valgte å holde seg til så lenge de ellers deltok i kultfellesskapet. Brøt man derimot
kultfellesskapet, stilte man seg utenfor samfunnet.
Ut fra dette synet kunne ikke hedendommen gå i oppløsning uten store
samfunnsendringer. Og det var dette som skjedde. Til tross for kristen misjonsvirksomhet over
lengre tid – på 800- og 900-tallet – var det først da misjonskongene grep inn, at det ble fart i
kristningen, som ble gjennomført i løpet av 30-40 år. Og måten kongene gikk frem på, var å
angripe hedendommen der den var mest sårbar, nemlig dens kult. Det sentrale i
hedendommen var kulten, og ved å forby hedensk kult rev man bort grunnlaget for
hedendommen. Det var så kun et tidsspørsmål før den lå død. Kongene rettet
misjonsvirksomheten med fredelige og voldelige midler mot toppsjiktet i samfunnet, med gaver
og vennskapsbånd eller med trusler og tvang – i verste fall drap. Når stormennene var vunnet
for kristendommen, var hedendommens dager talte.
Både Olav Tryggvason og Olav Haraldsson kan ha hatt personlige motiver for
sin misjonsvirksomhet, men dette vet vi lite om. Begge hadde imidlertid oppholdt seg lenge
blant kristne i kristne land. De kjente kristendommen godt og hadde selv latt seg døpe. De
kristne rikene var velorganiserte, kongene hadde kontroll over befolkningen og var i stand til å
mobilisere store rikdomsressurser. Og ideer representert av de rike, mektige og prestisjefylte
måtte appellere også til menn fra Skandinavia som hadde politiske ambisjoner. Videre fikk
kongene rundt i Europa støtte fra sine kirkeorganisasjoner både i styringen og kontrollen av
rikene. Slik sett måtte kristendommen fortone seg hedendommen overlegen.
Kristendommen som politisk instrument er ellers et velkjent fenomen i perioden.
Det å la seg kristne var en måte å akseptere en annens overherredømme på, mens hedensk
reaksjon kunne være markering av politisk uavhengighet. Det mest nærliggende eksempelet
på dette er Håkon jarl, som ved å måtte la seg døpe anerkjente danskekongen Harald
Blåtann som sin overherre, men som igjen hevdet sin uavhengighet ved å forkaste
kristendommen. Kristendommen virket følgelig som et instrument for kristningskongene i deres
bestrebelser på å
underlegge seg riket.
Religionen kunne virke som en sammenbindende faktor i samfunnet. Når
kongene gikk så hardt frem mot sine religiøse motstandere og ikke kunne tolerere en annen
religion enn sin egen, må dette ha skjedd ut fra en erkjennelse av at to konkurrerende
religioner ville virke samfunnsoppløsende. Det som skjedde på Island, er et godt eksempel på
at dette ble oppfattet som et problem. Der valgte man å løse problemet gjennom flertallsvedtak
på Alltinget, hvor kristendommen ble valgt som eneste lovlige religion.
Kristendommens betydning for rikssamlingen var altså fremfor alt at den virket
sentraliserende. Det var i kongens interesse at makt og prestisje ikke bygde på stormennenes
private ressurser, men på tilknytning til kongens person, at stormennenes rolle som
mellommenn mellom kongen og folket ble svekket, og at folket selv i større grad ble kongens
direkte undersåtter – hans «tegner». Svekkelsen av høvdingenes rolle som religiøse ledere
bidrog nettopp til dette, i og med at kirken, som var etablert av kongen og under hans kontroll,
etter hvert overtok denne funksjonen.
Den nye religionen ga kongedømmet en ideologisk plattform gjennom kirkens
legitimering av kongemakten. Rang og verdighet var fastsatt av Gud, noe som styrket
kongens autoritet overfor folket. Den nyetablerte kirken bidro også til et mer effektivt
styringsapparat, i og med at kongen kunne nyttiggjøre seg de geistliges administrative erfaring
og bruk av skrift. Kristningen førte på denne måten til en modernisering av kongedømmet med
økt oversikt og kontroll over folk og ressurser, samt større muligheter for korrespondanse og
diplomatisk samkvem med makthavere i andre land.
1