Olav I Tryggvasson av Norge
0960?-0999?
Konge.
mf
Eirik Bjodaskalle på Obrestad. |
|||
f
Tryggve Olavsson. Født mellom 925 og 935. Død 963 i Bohuslen. Småkonge i Viken. |
m
Astrid Eiriksdatter. |
||
Gift |
Tyra Haraldsdatter av Danmark.
Prinsesse, dronning.
Død etter 18.09.1000. |
Konge.
Født omkring 960.
Død omkring 999.
Konge av Norge 994 - 999.
1
" |
Fra Cappelen's «Norges Historie», Bind 2, side 214:
Olav Tryggvasson – roman og virkelighet.
Samtidig med, eller kort tid etter, at bøndene i Trøndelag gjorde oppstand mot
Håkon jarl, stevnet vikinghøvdingen Olav Tryggvasson inn Trondheimsfjorden.
Det er lite vi virkelig vet om denne første norske kristningskongen. Omkring 1200 ble
det skrevet en stor saga om ham, som vi helst må kalle en roman. Det var korstogstidens
høysommer, helte- og ridderdiktningen stod i fullt flor, og martyrlegendene var legio. De
islandske munkene som gjorde Olav Tryggvasson til sin helt, hadde stoff nok å ta av. Om den
historiske overleveringen om Olav var spinkel, hadde de hele den europeiske litteraturen til
rådighet, og den brukte de flittig til å utfylle bildet.
Olav Tryggvasson var først og fremst en viking, i større grad enn noen annen
norsk konge. Han hadde aldri bodd i Norge, hele sitt voksne liv hadde han ligget på sjøen,
dels i tjeneste hos fremmede fyrster, dels som røverkaptein i egen regi. Nettopp på den tiden
da han ble voksen, begynte også en ny æra for vikingyrket. Etter et halvt hundre års relativ
fred for de vesteuropeiske kystene kommer den ene urovekkende meldingen etter den andre
om nordiske strandhogg og plyndringsstokter på Englands og Nordsjø-Tysklands strender. I
løpet av kort tid blir denne herjingsbølgen så mektig at den forvandles til full erobringskrig, og
ender ikke før hele England er blitt vikinghærenes bytte, i 1016.
Og denne bølgen var Olav med på å skape. Han begynte sin karriere i Østersjøen.
Norsk var han av fødsel, men hele oppveksten foregikk sannsynligvis i utlendighet. Han var
sønn av kong Tryggve Olavsson som ble drept i sitt rike i Båhuslen, enten av opprørske
bønder eller av fetteren Gudrød Eiriksson, i 960-årene. Trygve var gift med Astrid, som ifølge
sagaen var datter av en stormann på Jæren, Eirik Bjodaskalle på Obrestad.
2
Fra «Norsk historie I - 750-1537», side 64-66.
Olav Tryggvassons saga skal være særlig upålitelig og inneholde mye legendarisk
stoff. Olav er fremstilt nærmest som en forløper for Olav den Hellige, på samme måte som
Døperen Johannes var en forløper for Kristus. Håkon jarl som den siste herskende hedning
dør som tyrann. Olav som den første misjonskonge er den store helt. Skaldekvad tyder på at
det var innenlandske forhold som førte til Håkon Ladejarls fall, uten at vi kjenner bakgrunnen.
Han skal ha fatt en brå død på grunn av svik, samtidig med eller like før Olav kom til Norge
vestfra i 995. At Håkon jarls sønn Eirik rømte til Olav Skötkonung i Sverige, danskekongens
skattekonge, tyder på at ladejarlen ikke var i konflikt med danskekongen, Harald Blåtanns
sønn Svend Tjugeskjegg (ca. 985-1014), da Håkon døde.
To skalder bekrefter at Olavs far het Tryggve, som ifølge en samstemmig
sagatradisjon var småkonge i Viken eller på Opplandene og Harald Hårfagres sønnesønn.
Men morsætten knytter Olav til Vestlandet. Hans rike omfattet Vestlandet, Trøndelag og
kystlandet nordover. Kristningsverket som er tillagt ham, knytter ham til disse landsdelene.
Olav ble tatt til konge av trønderne på Øyratinget og ble dermed den første med ambisjon om
rikskongedømme som tok ladejarlens plass i Trøndelag. Landsdelen var under Håkon jarl blitt
landets politiske sentrum, og for Olav Tryggvasson ble Trøndelag kjerneområder både
strategisk og økonomisk. Området lå langt fra Danmark og var lite utsatt for angrep fra den
kanten. Trønderfylkene hadde rikt jordbruk og var transittområde for øst-vest-handelen med
pelsverk. Også veien til kystleia var kort, og konsentrasjonen rundt fjorden ga gode
kommunikasjons- og kontrollmuligheter. Olav synes videre å ha fått indirekte kontroll over
Sørvestlandet, da hans søster ble gift med Erling Skjalgsson på Sola.
Olav drev som vikingkonge før han kom til Norge, i øst og i vest, men særlig i
England. I den angelsaksiske krønike omtales han to ganger på 990-tallet som vikinghøvding
– siste gang i 994 da han, sammen med danskekongen Svend Tjugeskjegg, var med og
innkasserte «danegeld» på 16 000 pund, mer enn 5˝ tonn sølv. Danegeld var betaling fra
den engelske kongen for at vikingene skulle la riket være i fred. Olav lot seg deretter døpe
med den engelske kongen som fadder, mottok store gaver og lovte aldri mer å angripe
kongens rike. Man har vært inne på at den engelske kongen, Etheired (968-1016), på denne
måten betalte Olav for at han skulle bryte med Svend Tjugeskjegg, kongens farligste
motstander, og at han i den forbindelse ble oppmuntret til å søke kongemakt i Norge for på
den måten å lette trykket mot engelskmennene.
Olav Tryggvasson prøvde åpenbart å innføre kristendommen i sitt rike, om
nødvendig med tvang, i det minste i Trøndelag og kanskje i Nord-Norge. Men da han satte
igang sitt kristningsforetakende, var kristendommen på ingen måte ukjent i landet. Alt lenge før
vikingtiden var det kristen kulturpåvirkning gjennom den kontakten nordmenn hadde med
land i sør og vest – Frankerriket, Engand og Irland – og denne kontakten ble forsterket
gjennom den økte aktiviteten fra vikingenes side. Det er da også indikasjoner på at
kristendommen må ha hatt fotfeste i deler av kystlandet, fremfor alt på Vestlandet, men også i
Viken, lenge før Olav meldte sin ankomst. Endring av gravskikk i Agder rundt 950 tolkes som
en følge av kristen innflytelse. Gravene ble enklere, uten haug og med mindre gravgods. Også
det forholdet at rundt 60 bautasteiner fra 900- og 1000-tallet med korstegninger og andre
kristne symboler trolig er reist av kristne mennesker, kan tyde på kristen misjonsvirksomhet før
kristningskongenes tid.
Olav Tryggvasson var heller ikke den første kristne kongen i Norge. Håkon
Adalsteinsfostre ble kristen under oppfostringen hos kong Adalstein i England. Etter
sagatradisjonen skal også han ha gjort visse forsøk på å virke for kristendommen etter at han
ble konge, og han har kanskje hatt med seg kristne misjonærer til landet. Men forsøk på
tvangskristning avstod han fra. Hans fremferd ga ham da også tilnavnet «den Gode».
Dessuten var Eirik Blodøks' sønner kristne. Ifølge skaldene krenket de hovene
og konfiskerte verdisaker, noe som skulle kunne tolkes som voldsbruk for å tvinge igjennom
kristendommen. På den andre siden var ikke dette nødvendigvis kristningsforsøk, men
snarere del av deres alminnelige politikk, som gikk ut på å kvitte seg med potensielle
motstandere og å skaffe seg ressurser.
Frem mot midten av 900-tallet må hedendom og kristendom ha eksistert side om
side uten påviselige gnisninger, på samme måte som kristne og hedenske graver kan finnes
om hverandre. Et politisk stridsspørsmål ble kristendommen først da den ble forsøkt påtvunget
folket. Kristendommen var i seg selv en misjonerende, altså intolerant, religion, noe dessuten
kongenes tvangsforsøk viser. Og dette forklarer også økende motstand mot den i andre
halvdel av 900-tallet. Håkon Ladejarl nektet å la seg tvangskristne, og i skaldestrofer prises
han for å ha gjenopprettet raserte helligdommer
Olavs forsøk på å innføre kristendommen i sitt rike, i det minste i Trøndelag og
Nord-Norge, måtte svekke hans stilling i disse landsdelene og gi motstanderne hans større
oppslutning. For Olavs fall skyldtes forholdet til Svend Tjugeskjegg og motsetningsforholdet til
Håkon Ladejarls sønn Eirik, som var blitt gift med kong Svends datter. Disse to og Olav
Skötkonung gikk sammen mot Olav. Olav synes å ha blandet seg inn i maktkamp i
Østersjøen mellom venderkongen Boleslav og Svein – eventuelt søkte han allianse med
Boleslav mot danskekongen og Eirik jarl. Han falt i slaget ved Svolder. Man har tradisjonelt,
slik sagaforfatterne gjør, plassert Svolder nær øya Rügen i Østersjøen. Andre historikere vil, i
likhet med Adam av Bremen, legge slaget til Øresund.
Svend Tjugeskjegg ble norsk overkonge etter Olavs fall. Olav Skötkonung
styrte Ranrike, og Eirik jarl og hans bror Svein fikk styre over sin fars tidligere område fra
Vestlandet og nordover. Etter Svend Tjugeskjeggs død i 1014 ble sønnen Knud, med
tilnavnet «den Mektige», konge i England i 1016 og i Danmark i 1019. Han så på Norge som
en rettmessig del av sitt nordsjørike.
3
" |
Titelfrise til Olav Trygvessøns saga (1914-utgaven). |
" |
Det er kjent fire eksemplarer av en sølvmynt utstedt av Olav Tryggvasson. Myntene er av Crux-typen. De er tilnærmet like mynter utstedt av kong Æthelred i England og kong Svend Tjugeskjegg i Danmark. Myntene er det eneste samtidsbeviset for at Olav var norsk konge. (Wikipedia).. |
De norske og islandske kildene er samstemte om at foreldrene til Olav var Astrid og
Tryggve Olavsson. Men hvor foreldrene og Olav kom fra, er svært usikkert:
Adam av Bremen skrev omkring år 1075 at Olav var fra Norge, og at han rømte derfra
til England.
Theodoricus skrev omkring år 1180 at Olav var sønn til Astrid og Tryggve Olavsson,
som hadde kongemakt i det øvre fylket, som nordmennene kalte Opplandene.
Forfatteren til "Historia Norvegiæ" skrev i andre halvdel av 1100-tallet at Olav var
sønn til Astrid og Tryggve Olavsson. Trygve styrte Romerike. Astrid var fra Opplandet.
Forfatteren av "Ågrip" skrev omkring 1190 at Olav var sønn til Astrid og Tryggve
Olavsson. Tryggve tok kongenavn på Ranrike (Båhuslen).
Snorre skrev på 1220-tallet at Olav var sønn til Astrid Eiriksdatter og Tryggve
Olavsson, som var småkonge i Ranrike og Vingulmark.
Geirr Leistad mente Olav hørte til en dansk ætt fra Hedeby, der navnene Olav,
Tryggve og Astrid var i bruk.
Therese Holt Hansen mente at Olavs knytting til Irland kan bety at han tilhørte en irsk
eller irsk-skandinavisk høvdingefamilie.
Det er uvisst når Olav ble født. Snorre Sturlason skrev at han ble født like etter at
hans far ble drept (ca. 963), mens andre kilder hevder at han ble født en gang mellom 964 og
969. Øystein Morten mente han var født senest i 970.
Vi vet ikke hvor han ble født. Noen av de stedene som er foreslått som Olav
Tryggvassons "fødested", basert på fortellingen i "Heimskringla", er Lalandsholmen i
Frøylandsvatnet, Kongeøya i Randsfjorden, Ramsholmen i Storsjøen i Nord-Odal og Holmen i
Sirdalsvatnet. Både på Lalandsholmen og Kongeøya, og ved Frøylandsvatnet er det reist
minnesteiner.
Kong Olav var gift med Tyra, datter til Harald I Gormsson Blåtann av Danmark og
søster til Svend Tjugeskjegg.
De hadde ett barn som døde innen det fylte ett år.
I viking?
"Óláfsdrápa Tryggvasonar" (dråpa om Olav Tryggvasson) er et skaldekvad, en
dråpe, diktet på Island ca. år 1200 av en ukjent forfatter. Kvadet omhandler livet til kong Olav
Tryggvasson av Norge fra han vokser opp i Gardariket (Russland) og til han dør i slaget ved
Svolder.
Manuskriptet tilegner kvadet til skalden Hallfred Vandrædaskald, en av Olavs
hirdskalder, men dette blir stort sett avvist av moderne filologer og historikere. "Óláfsdrápa"
forteller at Olav tidlig drog i viking. Han hadde Russland som utgangspunkt, og var i kamper i
Østersjøen, ved Frisland og i Irskesjøen. Det er ikke støtte for dette i eldre kilder.
Snorre har eventyrlige fortellinger om Olav Tryggvasson ved Østersjøen og i
Gardarrike. Dagens historikere regner fortellingene om Olavs barndom og ungdom som
oppdiktede, selv om de kan inneholde historisk korrekt informasjon, både om personer og
hendelser.
I England i 991-994.
I engelske kilder opptrer i perioden 991-993 en som omtales som "Anlaf". Det antas
at det var Olav Tryggvasson, men det kan også ha vært en annen.
Anlaf ble første gang nevnt i året 991, da i "The Anglo-Saxon Chronicle". Han kom
med 93 skip til Folkestone, hvor han plyndret seg vei til Sandwich, så til Ipswich og til slutt til
Maldon, hvor Anlafs hær vant slaget mot ealdormannen Byrthnoth. Etter erkebiskop Sigerics
anbefaling betalte den engelske kongen, Ethelred, vikingene 10 000 pund sølv for at
plyndringene skulle opphøre. Det diskuteres om hvorvidt det var Anlaf eller den danske
kongen Svend Tjugeskjegg som ledet slaget ved Maldon. Ingen kilder bekrefter at Svend
eller hans menn var til stede i Maldon.
Anlaf nevnes igjen da han angrep London i september 993. Denne gang hadde han
94 skip, og Svend Tjugeskjegg med som sin allierte. De lyktes ikke i å erobre byen, men de
fortsatte herjingene innover i landet til hest, og gjorde stor skade. Ethelred betalte 16 000
pund sølv for å stoppe dem.
Høsten 993 sendte den engelske kongen bud på Anlaf. De møttes ved Andover for å
bli kjent, til forhandlinger og til en stor seremoni der Ethelred var fadder ved Olavs dåp eller
konfirmasjon. Ethelred ga ham kongelige gaver. Som resultat av møtet ved Andover er det
bevart en avtale. Avtalen innledes med å slå fast at det er en fredsavtale mellom Ethelred og
hans rådgivere, og Olav, Jostein og Gudmund Steitasson. Svend Tjugeskjegg står ikke anført
som en av partene i avtalen. Anlaf lovte å aldri returnere til England som fiende. Avtalen
innebar at Anlaf skulle hjelpe kongen mot indre og ytre fiender. Anlaf, Jostein og Gudmund
Steitasson fikk betalt 22 000 pund sølv.»
" |
Olav Tryggvasson velges til konge av Norge (Maleri av Peter Nicolai Arbo 1860). (Wikipedia). |
Hedendom og kristendom.
Vi vet ikke mye om hvordan Olav egentlig forholdt seg til hedendom og kristendom,
og kildene er uenige.
Olav ble i forbindelse med fredsslutningen i 993 opplært i den kristne tro av
erkebiskop Sigeric av Canterbury og biskop Ælfheah av Winchester, og ble enten døpt eller
konfirmert ved denne anledning. Om Olav allerede hadde blitt døpt tidligere, er omdiskutert.
Den angelsaksiske krønike forteller at Ethelred II var hans fadder.
Adam av Bremen skrev omkring 1075 at noen sa at Olav var kristen, mens andre
mente at han var frafallen. Men alle var enige i at han var en spåmann, han leste i tegn og
satt all sin lit til fuglevarsler. Derfor fikk han også økenavnet Olav Kråkebein. Han drev også
med trolldomskunst og hadde med seg seidemenn. ("Seid" (av norrønt "seiđr") er en
samlebetegnelse på kunnskaper og teknikker som ligger i grenselandet mellom religion og
magi).
Vi vet at kristningen av Norge ble påbegynt lenge før Olavs tid. Men Olavs navn
knyttes i sagaene til det såkalte tinget på Dragseid som påbød kristendommen, og som
kirkegrunnlegger på Moster. Da Dragseid ellers er et ukjent tingsted og det på Moster ikke er
arkeologiske spor etter en tidlig kirke, er det mulig at dette er oppdiktet.
Det kan være at han etablerte et kirkelig nærvær av en viss betydning langs kysten.
Videre skal han ha sendt misjonæren Tangbrand til Island. Det hadde betydning for
islendingenes endring av lovene, slik at de ble basert på kristendommen.»
" |
«Slaget ved Svolder», Otto Sinding (1883) (Wikipedia). |