Sverre I av Norge
1151?-1202
Konge.
m
Gunhild ???. |
|||
Gift |
Margareta Eriksdotter av Sverige.
Født omkring 1155.
Død 1209. |
||
Gift |
Astrid Roesdatter.
Biskopsdatter.
|
||
Håkon III Sverresson av Norge.
Konge.
Født omkring 1182. Død 01.01.1204 i Bergen. |
Konge.
Født omkring 1151.
Død 09.03.1202 i Bergen.
Konge av Norge 1184 - 1202.
" |
Først et riss av det man med sikkerhet vet om Sverre. Han dukket opp i Norge i 1176. Straks etter, i 1177, slo han seg i lag med birkebeinene. Det var den profesjonelle krigerflokken som hadde fulgt den nyss falne kong Øystein Møyla. Sverre sa seg å være sønn av kong Sigurd Munn, ble leder for birkebeinene og tok straks kongsnavn. Etter det hadde han stor fremgang, men oppnådde aldri å bli uomtvistet eller ubestridt enekonge.
" |
Titelfrise til Sverres saga (1914-utgaven). |
I borgerkrigenes mylder kan man, senest fra 1130-årene, merke fremveksten
av to hovedgrupperinger blant de verdslige stormennene. Den ene hadde søkt fremgang ved
oppslutning om kong Sigurd Jorsalfares etterkommere. Den andre støttet Harald Gille og hans
avkom. Fra først av fantes det ikke klare geografiske skillelinjer mellom
stormannsgrupperingene. Etter sagaen hadde likevel allerede Magnus Blinde, sønn til Sigurd
Jorsalfare, sine fleste tilhengere i Trøndelag.
Etter Magnus Blindes katastrofale nederlag i 1135 og fall mot Harald Gilles
sønner i 1139, var oppslutning om Sigurd Jorsalfares linje foreløpig blitt umulig. Stormennene
var henvist til å danne grupperinger omkring Harald Gilles sønner. Det vokste frem en
stormannsgruppering med trøndersk tyngdepunkt omkring de to Harald-sønnene Sigurd Munn
og Øystein. En annen gruppering samlet seg om deres bror Inge Krokrygg. Den siste var mest
knyttet til Viken og Vestlandet.
Den ledende mann innen Inge-partiet ble i 1161 den sørvestlandske
lendmannen Erling Skakke, etter at både kong Inge selv og hans fremste mann, Gregorius
Dagsson, var falt. Erlings fem år gamle sønn Magnus, dattersønn til Sigurd Jorsalfare,
legemliggjorde muligheten for å forene det nyere Inge-partiet med de tradisjonelle krefter som
ennå helst støttet Sigurd Jorsalfares etterkommere. Slik ble lendmannssønnen Magnus i en
prekær situasjon tatt til konge i 1161, og det skjedde med kirkens tilslutning.
I 1176 dro Sverre til Norge for å kreve sin rett til tronen. I Sverige ble han og endel av Birkebeinerne mottatt av jarlen Birger Brosa. Etter Øystein Møylas død ble Sverre nytt kongsemne for birkebeinene.
For noen har Sverre fremstått som en politisk fornyer, i noen tilfeller nærmest
som revolusjonær - den nasjonalromantiske oppfatningen av Sverre som kongen «som talte
Roma midt imot», er sågar nedfelt i vår nasjonalsang. Andre har villet nedtone Sverres
personlige betydning for en utvikling som ville ha kommet i alle fall. Noen har ment at Sverre
var den kongeætlingen han ga seg ut for. Sverre selv opplyser at han var sønnen til Sigurd
Munn og en kvinne fra Vest-Norge. Andre har ment at han ikke var kongesønn, men at han
trodde det selv, da han ellers ville være psykologisk uforståelig. Et tredje syn er at sett i forhold
til sin samtid, ville det ikke være oppsiktsvekkende om Sverre bevisst ga seg ut for å være
noe han ikke var. Falsknerier var akseptable dersom de hadde et rettferdig formål. For kirkens
menn gjaldt det å fremme Guds sak - om nødvendig ved hjelp av falske dokumenter. På
Sverres tid grasserte forfalskninger av både dokumenter, relikvier og litterære verker.
Det var alliansen omkring Magnus, nå 21 år gammel, hans aldrende far Erling jarl
og kirkelederen erkebisp Øystein, som automatisk ble Sverres fiender da han reiste merket i
1177. Alliansen var nå blitt formidabel, den omfattet det meste av landets eldgamle
aristokrati.
Da Sverre kom til Norge, var situasjonen altså den at den regjerende kongen
var kommet til makten gjennom åpent brudd på århundrelang sedvanerett. Han var bare
lendmannssønn, og hans far hadde i mellomtiden drept en rekke kongssønner. Siden ingen
kongssønn åpenbart var i stand til å ta opp kampen mot tronraneren og gjennomføre
Gudsordning når det gjaldt kongearven, ville Sverre kunne betrakte seg som eller opptre som
Guds redskap i så måte. At Sverre var prestelærd, gjør en slik tanke ikke mindre sannsynlig.
Han var oppfostret hos biskopen på Færøyene og hadde gått i prestelære der. Ellers er
Sverres beretning mindre troverdig. Historikerne er imidlertid samstemte om at Sverres
begavelse og personlige egenskaper må ha vært utenom det vanlige.
«Grýlas» beretning om Sverres par første år har preg av legende og eventyr
etter mønster av tidens helgenbiografier. Det var utelukkende Sverres fortjeneste at
birkebeinerne i den første tiden utholdt slit og savn, og at de kunne seire over mangedobbel
overmakt. Sverre hadde sin styrke fra Gud. At han lyktes, viste at han var Guds utvalgte til
kongegjerningen.
Sverres taktikk den første tiden virker imidlertid plausibel, med stadige streiftog
mellom landsdelene og overraskende angrep på byer og sentrale bygder under fiendens
kontroll. Gjennom slik geriljakrig kunne han underholde, trene og øke sin hær.
Kontroll over Trøndelag var trolig Sverres første mål. I denne landsdelen var det
uvilje mot Erling Skakke og de krav på ytelser han stilte. Våren 1177 beseiret Sverre
lendmennene til Magnus og bymennene i Nidaros og ble kongehyllet på Øyratinget den
13.03.1177. Året etter ble han slått av bymennene og erkebispens folk utenfor byen, men
høsten samme år inntok han Nidaros og kunne for første gang sitte vinteren over i byen.
Forsommeren 1179 kom Erling Skakke og kong Magnus nordover med en stor
flåte. Birkebeinerne rømte Nidaros, men kom overraskende tilbake 19. juli. På åkeren
Kalvskinnet utenfor byen falt Erling, 10 lendmenn og nærmere 60 hirdmenn. Magnus og en del
av hæren slapp unna sjøveien, men storparten av flåten falt i Sverres hender.
I Sverres saga er slaget på Kalvskinnet det store vendepunktet i hans kamp om
kongemakten. Sverre var nå noe mer enn en flokkhøvding og ble i vide kretser regnet som
konge. Sagaen lar ham før slaget love sine menn rang og rettigheter etter de motstanderne de
felte. Selv om dette løftet ikke kunne holdes fullt ut, er det utvilsomt at mennenes
samfunnsstilling ble vesentlig bedre. Birkebeinerflokken fikk en annen sammensetning etter
slaget, da den fikk tilsig av trønderske bønder og høvdinger. Sverre hadde dertil vunnet et
tilfluktssted og utgangspunkt for videre militære operasjoner. Etter at Sverre hadde satt seg
fast i Nidaros i 1178, fant da også erkebiskop Øystein forholdene i byen uholdbare. Han forlot
sitt bispesete og fulgte kong Magnus til i 1180, da han dro i landflyktighet til England.
Sverre hadde fotfeste i Trøndelag, men kong Magnus hadde støtte fra resten av
landet. Sverre var aldri trygg på Vestlandet så lenge Magnus levde, og i Viken ikke engang
etter Magnus' død. Også landets biskoper var mot Sverre, og Magnus kunne i tillegg hente
støtte fra sin slektning kong Valdemar den Store i Danmark. Det er derfor forståelig at Sverre
to ganger - i 1180 og 1181 - tilbød Magnus riksdeling. Det er også forståelig at Magnus avslo
så lenge han oppfattet seg som den overlegne.
Striden mellom Sverre og Magnus var bitrere og mer omfattende enn de tidligere
tronstridighetene. Landsdeler ble mobilisert mot hverandre gjennom årlige leidangsutbud. I
første rekke kjempet man om Bergen og Trondheim - partenes økonomiske, administrative og
militære sentre.
De nærmeste årene etter Erling Skakkes fall var preget av dramatiske
skiftninger og strategiske forflytninger fra partenes side. Etter et stort sjøslag utenfor Nordnes i
Bergen, der Sverre klarte seg best, søkte partene helst å ta kontroll over motstanderens
områder når han var opptatt på annet hold, og å utnytte dem økonomisk gjennom skattlegging
og plyndring. Men sommeren 1183 gjennomførte Sverre et overraskelsesangrep mot Bergen,
noe som forbedret hans stilling vesentlig. Han angrep om natta og drev motstanderne på vill
flukt, slik at flåten deres falt i Sverres hender. Magnus søkte støtte i Danmark.
Erkebiskop Øystein var nettopp kommet tilbake fra England, trolig fordi Magnus
hadde hatt fremgang året før. Etter sjøslaget i Bergen valgte han likevel å forlike seg med
Sverre for å kunne vende tilbake til erkesetet. Her drev han arbeidet med å reise den nye
Olavskirken og å bygge ut den norske kirkeorganisasjonen. Noe vennskap mellom ham og
Sverre var det likevel aldri tale om.
Sverre satte «syslemenn» over Vestlandet og dro til Nidaros for vinteren.
Syslemennene ble i løpet av borgerkrigstiden kongens fremste ombudsmenn i et område - en
«sysle» - og var, i motsetning til lendmennene, ofte uten personlig tilknytning til området. Dette
stilte dem friere til å gjennomføre kongens politikk enn om de hadde hatt personlige hensyn å
ta. Sogningene reagerte på syslemennenes harde økonomiske krav og drepte dem i
Lusakaupang i Sogndal. Over påske 1184 kom derfor Sverre nordfra for definitivt å slå ned
motstanden på Vestlandet. Han var i ferd med å terrorisere sogningene da han for én gangs
skyld ble overrumplet av kong Magnus, som kom seilende inn fjorden. Han var kommet til
Viken fra Danmark på vårparten og hadde fått tilslutning av folk langs hele kysten.
Sverre lå ved Fimreite med 14 skip mot Magnus' 26, og 15. juli stod slaget.
Sverres taktiske evner førte igjen til seier, og Magnus falt sammen med flere lendmenn. Denne
seieren skaffet Sverre fotfeste på Vestlandet.
Tatt i betraktning Sverres utgangspunkt kan det virke overraskende at han
kunne beseire sine motstandere. Han hadde en formidabel maktkonsentrasjon mot seg, kirken
og det store flertall av lendmennene under ledelse av Erling Skakke og Magnus Erlingsson.
Noen avgjørende hjelp utenfra var det ikke tale om, selv om slekts- og ekteskapsforbindelser
østover ga ham tilfluktssteder i de vestsvenske grenseområdene.
Men selv om det store flertall av de verdslige aristokratene stod på Magnus'
side, fantes det i 1177 likevel en stormannsgruppe, knyttet til Trøndelag, som så med motvilje
på monopoliseringen av kongemakten og de kongelige inntektene som det gamle ingepartiet
prøvde å få i stand rundt kong Magnus. Disse kom til å støtte Sverre.
Det verdslige aristokratiet var heller ikke lenger en fullt så farlig motstander som
det tidligere hadde vært. Det gamle båndet mellom disse toppene og det gamle
bondesamfunnet var i ferd med å løsne. Etter 40 års krig var ikke lendmennenes
lokaltilknytning like fast som før. Det var ikke etablert nye bånd mellom bondesamfunnet og
aristokratene i den nye funksjonen de hadde som kongens og kirkens ombudsmenn - gjerne i
andre landsdeler enn de kom fra.
Viktigst for seieren over Erling og Magnus var utvilsomt Sverres politiske og
militære begavelse. Som feltherre var Sverre sine motstandere overlegen. Han søkte alltid å
ligge et hakk foran motstanderne ved å legge vekt på egen etterretningstjeneste og å
ødelegge motpartens. Han sørget for å omgi seg med en velutstyrt profesjonell elitestyrke, og
han lot bygge de første stenborgene i Norge - Sion (Sverresborg) ved Nidaros og Sverresborg
i
Bergen.
Sverre var sine motstandere overlegen også med hensyn til taktikk, disiplin og
kampledelse. I tillegg til den tradisjonelle «svinefylkingen» som var vanlig i landstrid - en tett
formasjon som gjorde det vanskelig å stikke av fra slaget, men som var lite smidig - brukte
Sverre småflokker som sloss hver for seg og angrep der det passet best. Individuelle
ferdigheter fikk da større spillerom.
Til sjøs pleide man å binde sammen fire-fem skip, en parallell til svinefylkingen,
og legge disse i en rekke ved siden av hverandre. Fordelene og ulempene ved dette var de
samme som ved svinefylkingen. Manøvreringsmulighetene var små. Sverre derimot lot sine
skip operere fritt. De hadde da intet å frykte fra de sammenbundne motstanderskipene, og de
kunne angripe der de gjorde størst skade. Dette forutsatte imidlertid at hvert av Sverres skip
var motstandernes overlegne. Han la derfor vekt på å ha store skip med høye sider.
En annen forutsetning var Sverres personlige ledelse av kampen. I motsetning til
gammel taktikk, der lederen skulle stå fremst i striden og inspirere sine menn gjennom
personlig
mot og kampvilje, drev Sverre rasjonell kampledelse. Han sørget for å ha oversikt over slagets
gang og satte inn sine tropper der det var mest påkrevd. Dessuten holdt han tale foran store
slag, med løfter og oppmuntring til sine menn. Sverres ry som feltherre kan etter hvert ha blitt et
viktig våpen i seg selv, både når det gjaldt å inspirere egne menn, og når det gjaldt å
demoralisere fienden.
Endelig synes det å ha vært særlig på tre områder Sverre søkte å skaffe seg en
maktbasis i kampen om kongemakten. For det første samlet han om seg, som Sigurd Munns
angivelige sønn, den tilsidesatte og misnøyde stormannsgruppe som hadde fulgt Sigurd Munn
og Øystein i opposisjon mot Inges parti. For det andre åpnet han muligheten for menn av
lavere ætter til å rykke inn i de posisjonene som de gamle stormennene hadde sittet i før de
ble
ryddet av veien. I talen før slaget på Kalvskinnet lovte han at den som drepte en lendmann,
selv skulle bli lendmann, og at den som drepte en hirdmann, selv skulle bli hirdmann. For det
tredje forsøkte han øyensynlig, særlig i Trøndelag, å skape seg en bredere basis ved å støtte
bøndenes motstand mot de nye og harde økonomiske kravene fra kirken i form av tiende,
peterspenger, bot for flere typer forbrytelser, økte bøter og bøter etter full sølvkurs, det vil si at
man i stedet for å betale bøtene med mynt som inneholdt 50 prosent sølv, nå skulle betale det
dobbelte.
Alt før slaget ved Fimreite ble det inngått et slags forlik mellom erkebiskop Øystein og
Sverre. Øystein konsentrerte seg om indre organisering av kirken og byggearbeidene på
Nidarosdomen. Men Sverre oppnådde neppe mer enn motvillig nøytralitet fra Øysteins side.
Dette fremgår av at Øystein som sin etterfølger utpekte Sverres verste motstander blant
biskopene, stavangerbispen Eirik Ivarsson. Eirik var en nidkjær gregorianer som stod fast på
kravet om kirkens frihet, og han hadde fulgt Magnus i direkte strid mot Sverre. Selv om Sverre
stod mot Eirik, bøyde han seg for valget da erkebiskop Øystein døde i 1188. Eirik dro til paven
og kom året etter vigslet tilbake. Det kom snart til åpen konflikt mellom ham og Sverre.
I Sverres strid med kirken var det to komponenter. Den ene var en kamp for å
bevare og gjenvinne kongens kontroll med kirken. På samme måte som kongene i andre land
i Europa på denne tiden (jf. Henrik II og Thomas Beckett i England) grep Sverre inn mot de
vidtgående kravene om selvstyre og samfunnsmakt som kirken hadde reist. Den andre
komponenten var en situasjonsbestemt kamp forårsaket av Sverres spesielle stilling. I og med
at han reiste tronkrav i strid med kirkens kronete konge, måtte Sverre få kirken til fiende.
Det striden særlig kom til å stå om, var de rettighetene kirken hadde fått under
Magnus Erlingssons kongedømme, eller til dels allerede ved opprettelsen av erkebispesetet i
1152-53. Dette gjaldt flere hovedspørsmål. Viktig var spørsmålet om kirkens innflytelse ved
kongevalg, slik denne fremgår av tronfølgeloven av 1163. Sverre hadde ikke noe valg når det
gjaldt å forkaste denne loven, etter den hadde han intet krav på tronen. Når han forkastet
loven, innebar dette samtidig at Magnus Erlingssons kongedømme var ulovlig, og dermed
også
de rettighetene kirken hadde fått av ham.
Også spørsmålet om innsettelse i kirkelige embeter, særlig bispeembeter, måtte
skape strid. Biskopene var fyrster med svære inntekter og betydelig makt også rent militært,
da
de hadde privat huskarfølge som en verdslig stormann. Bispeembetene var ettertraktet blant
menn av høy byrd og blant menn i kongens tjeneste. Kontroll over innsettelse i disse
embetene
var derfor ett av de betydeligste maktmidlene kongen hadde. På denne måten kunne han
belønne trofaste tjenere og knytte politiske bånd med mektige menn og ætter. Etter den eldste
ordningen ble da også biskopene utpekt av kongen. Men senest under Magnus Erlingsson
var
prinsippet om frie kirkelige valg blitt anerkjent.
Spørsmålet om «patronatsretten» var også egnet til å skape konflikt.
Patronatsretten, retten til å eie kirker og å tilsette prester ved de kongelige egenkirkene eller
kapellene, hadde betydning for kongens mulighet til å styre effektivt. De geistlige ved disse
kirkene var i stor grad å betrakte som kongens forretningsdyktige menn; de var lese- og
skriveføre, og for Sverre ville det være utålelig at fiendtligsinnete biskoper skulle bestemme
hvilke geistlige tjenere kongen skulle ha.
Kravet om kirkens domsrett innebar at geistlige i prinsippet skulle dømmes av
kirkens domstoler. Disse domsstolene skulle dessuten dømme legfolk i åndelige saker, det vil
si
i saker som gjaldt brudd på kirkens bud, og delvis også i saker som gjaldt kirkens økonomiske
rettigheter. Under Magnus hadde kirken reelt fått en viss jurisdiksjon i klerkemål. Men etter de
gamle norske landskapslovene var det de ordinære, verdslige tingene som skulle dømme i alle
slike saker. Sikkert er det at Sverre nektet å anerkjenne kirkens domsrett i den grad kirken
selv ønsket. Dette var ikke minst et økonomisk spørsmål, da bøtene var blant de viktigste
offentlige inntektene. Slik kom det altså til å stå strid om kirkens rettsmyndighet.
Sverre ville dessuten begrense størrelsen på erkebiskopens militærstyrke. Etter
gammel lov skulle erkebispen dra omkring med kun 30 mann. Når Sverre innskjerpet dette,
kan det også ha vært for å spare bøndene for utgifter og derigjennom skaffe seg økt
popularitet. Erkebispefølget skal nemlig ha vært på hele 90 mann.
Enda et stridsspørsmål gjaldt kroningen av Sverre. Han hadde banet seg veien
til kongemakten ved hjelp av sverdet. Men enhver makthaver, likegyldig i hvor høy grad han
bygger sin stilling på makt, vil ha et behov for å søke legitimitet. Kroningen, som for første gang
i Norge og Norden fant sted da Magnus Erlingsson ble kronet i 1163 (eller 1164), ga kongen
en styrket, oververdslig legitimitet. Kroningen symboliserte Guds godkjennelse av kongen.
Sverre hadde flere meget sterke grunner til å forsøke å bli kronet. Viktigst var kanskje at
kroningen måtte utføres av kirkens representanter. Kirkens menn fikk derfor, på grunn av den
gud-anerkjente stilling kroningen medførte, større vanskeligheter med åpent å motarbeide ham
som kronet konge. Kroningen av Sverre ble møtt med argumenter som at han hadde brutt sitt
presteløfte, og at han var bigamist.
Erkebiskop Eirik nektet å krone Sverre uten pavens tillatelse, noe som kan ha
utløst den åpne striden mellom partene. Sverre kunne ha flere grunner for å ønske kroning;
styrket legitimitet, styrket stilling overfor andre kongsemner som etter hvert dukket opp, og
dersom kirkens representanter kronet Sverre, kunne de vanskelig motarbeide ham.
Striden førte til at at erkebiskop Eirik forlot erkestolen i 1190 og søkte tilflukt hos
erkebiskop Absalon i Lund. Begge parter appellerte til paven, men på grunn av paveskifte i
1191 gikk det fire år før kurien tok stilling i striden. I mellomtiden opptrådte Sverre som kirkens
leder i Norge. På et riksmøte i Bergen i 1194 fikk han vigslet sin engelskfødte hirdprest Martin
til biskop i Bergen og lot seg krone av bispekollegiet med biskop Nikolas av Oslo som leder av
seremonien. Nikolas gjorde dette truet på livet, ifølge sagaen fordi han hadde støttet
«øyskjeggenes» opprør på Orknøyene mot Sverre året før.
Like etter stilte pave Celestin III (1191-98) seg på erkebiskop Eiriks side i striden.
Han stadfestet både den norske kirkes rettsstilling i samsvar med nyordningen av 1152-53 og
innrømmelsene og reformene fra kong Magnus' tid. Den pavelige bullen endte med trussel om
ekskommunikasjon av den som trosset disse bestemmelsene. I henhold til dette lyste Eirik
Sverre i bann. Paven lot bannlyse biskopene som hadde kronet Sverre, og Eirik kalte dem til
seg til Lund. Senest i 1199 hadde alle de andre norske biskopene også forlatt landet og sluttet
seg til erkebiskopen i Danmark. Om de ikke hadde gjort dette, ville de blitt bannlyst av en ny
pave, Innocens III.
Sommeren 1196 reiste biskop Nikolas «baglerflokken» («bagall» = bispestav)
mot Sverre i samråd med erkebiskop Eirik. Nikolas var sønn av Harald Gilles tidligere dronning
Ingrid og følgelig Inge Krokryggs halvbror. Inge ble kongehyllet på Borgarting samme år.
Baglerne behersket Viken og Opplandene (første baglerkrig 1196-1202).
Nikolas opptrådte de følgende årene som politisk og militær leder av
baglerflokken. Den kirkelige motstanden mot Sverre var med dette knyttet sammen med en
verdslig reisning som etter hvert samlet alle Sverres motstandere i Norge. Sverres saga forteller
at Sverre ble løst av bannet gjennom pavebrev. At disse brevene var falske, fremgår av et
ekte brev fra pave lnnocens III (1198-1216), som også befalte de norske biskopene å «lyse
interdikt», forbud mot kirkelige tjenester, over de landsdelene som støttet Sverre. Sverre var i
bann til sin dødsdag.
Etter at birkebeinene hadde beseiret heklungene i 1184, tok kuvlungene opp
kampen. Jon Kuvlung, angivelig sønn til Inge Krokrygg, ble kongehyllet på Haugating i 1185
og styrte i Viken inntil han falt i et slag mot birkebeinene i Bergen i 1188. Tre mindre reisninger
på Østlandet i årene 1189-91 - Sigurd Brennas flokk 1189, vårbelgflokken 1189-90,
breiskjeggflokken 1190-91, hver med sitt kongsemne - ble slått ned av bønder og bymenn i
Viken. Deres kongsemne, Sigurd, angivelig sønn av Magnus Erlingsson, ble kongehyllet på
Haugating. Øyskjeggene satte seg fast på Vestlandet, men ble beseiret av birkebeinene i et
slag ved Florvåg ved Bergen i 1194, der Sigurd falt.
Til tross for flere reisninger mot Sverre var tiåret 1184-93 det roligste i Sverres
kongstid, og han brukte det til å befeste sitt kongedømme. Et tegn på dette er hans ekteskap
med svenskekongens søster, Margret Eriksdotter. Det lyktes ham også å styrke sitt
herredømme på Vestlandet i den grad at hans fiender blant vestlandske storætter måtte
fortsette kampen fra Viken. Viken ble dermed sentrum for baglerne og kampen mot Sverre.
Reisningene mot Sverre var ikke opprør mot en lovlig, anerkjent og veletablert
regjeringsmakt. Det er tale om en kontinuerlig kamp om kongedømmet, der styrkeforholdet ofte
var temmelig likt. Det er også lett å se kontinuitet fra Magnus Erlingssons parti og til de aller
fleste flokkene som reiste seg mot Sverre. Det var de samme personene, ættene og
grupperingene som gang på gang tok ledelsen i striden mot ham.
Sverres tre siste regjeringsår var preget av kraftig militær innsats for å knekke
motstanden i Viken, men han lyktes ikke. Baglerne på sin side gjorde flere mer eller mindre
vellykkete angrep på Sverres kjerneområder - Trondheim i 1197, Bergen i 1198.
Denne andre fasen av borgerkrigene skiller seg fra den første på flere områder.
Mens striden om kongedømmets begrensete ressurser i første fase først og fremst var en
personstrid, dannet det seg fra slutten av 1150-tallet mer eller mindre faste partigrupperinger.
Det avgjørende her var at partene ikke ville underkaste seg motpartens konge, men satte opp
kongsemner ved behov. Håkon Herdebrei var den første, Magnus Erlingsson den neste og
viktigste. Partiene rundt disse går i hele perioden igjen under forskjellige navn, på den ene
siden ingepartiet/magnuspartiet og baglerne, på den andre siden Håkon Herdebreis parti,
sverrepartiet og birkebeinerne. Det kan videre se ut til at magnuspartiet representerte en
begynnende aristokratisk samling rundt Magnus Erlingsson etter partiets seier i begynnelsen
av 1160-tallet, ikke minst på grunn av Erling Skakkes lederskap og økte inntekter gjennom
bøter, takket være styrket kongelig rettshåndhevelse.
Sverrepartiet hadde, selv med oppslutning av gamle aristokrater som ikke ville
underkaste seg Erling Skakke, en annen sosial sammensetning. Det nye aristokratiet rundt
Sverre besto av menn med lavere rang som under Sverre så sin sjanse til avansement. Oftest
har dette vært personer fra sjiktene under det gamle aristokratiet, men kun unntaksvis var det
tale om at folk fra lavere sosiale lag rykket opp i slike posisjoner.
I den første fasen av borgerkrigene ble striden ført av kongenes hird og
stormennenes huskarer. Disse gruppene utgjorde kjernen av de stridende også i andre fase,
der det skjedde en økt profesjonalisering av disse krigerne - særlig under kong Sverre. Men i
denne fasen ble folket i mye sterkere grad trukket inn i striden ved at partene lot kalle ut
leidangsflåten i de landsdelene de behersket. Man ble nå avhengig av disse styrkene for å
kunne hevde seg.
Vi har vært inne på at det ikke synes å ha vært regionale motsetninger av
betydning i den første fasen. Slike geografiske motsetninger opptrådte imidlertid etter 1160,
særlig etter at Sverre dukket opp i 1177. Da borgerkrigene brøt ut, styrte kongene gjennom
personlige kontakter blant stormennene rundt i landet og ved selv å være til stede. Kongen
kunne imidlertid ikke være over alt, og tilslutningen var ikke like sterk i alle landsdeler. Det var
begrenset hvor store områder kongene personlig kunne kontrollere. Kongene satte seg etter
hvert fast i forskjellige landsdeler der de mobiliserte befolkningen.
I kystlandet var skip en forutsetning for kontroll. Vestlandet ble de etablerte
kongenes landsdel fordi de der kunne skaffe seg stor flåte. Først når de hadde nådd en viss
styrke, kunne opprørerne skaffe seg skip og utfordre makthaverne på hjemmebane. Men
opprørsflokkene oppstod helst nær områder som lot seg erobre fra innlandet, det vil si i
Trøndelag og Viken. I praksis var det svært vanskelig å beherske begge områdene samtidig.
Disse landsdelene var derfor alltid på hver sin side i striden, og partidannelsen førte i løpet av
perioden til at Trøndelag kom til å støtte Sverre, Viken hans motstandere. De regionale
motsetningene oppstod altså som en følge av konflikten.
Da kirken valgte side i konflikten ved å krone Magnus Erlingsson, brakte dette
en ideologisk komponent inn i striden. Denne kom til overflaten etter at Sverre trådte frem som
tronkrever. Striden kom på dette planet for det første til å stå mellom på den ene side det
tradisjonelle arvekongedømmet representert ved Sverre og på den andre siden kongedømmet
av Guds nåde representert ved Magnus Erlingsson og støttet av kirken. For det andre stod
striden om hvorvidt kirken skulle være en nasjonalkirke under kongens ledelse slik Sverre
krevde, eller om den skulle være en frittstående, selvstyrt kirkeorganisasjon, en samfunnsmakt
parallelt med kongemakten.
Under beleiring av en baglerflokk på Berget i Tønsberg ble Sverre syk. På senvinteren 1202 lå kong Sverre dødssyk i Bergen. Baglerkongen Inge Magnusson satt på Opplandene, og hans flokk behersket ellers hele kystlandet fra Stad til innløpet av Trondheimsfjorden. På sitt dødsleie var Sverre opptatt av de problemer og nye muligheter sønnen Håkon ville stå overfor etter hans egen bortgang. I et brev skal han ha rådet sønnen Håkon til forlik med kirken.
Sverre døde i Bergen 09.03.1202 og ble bisatt i Kristkirken i Bergen.
Samme år ble Inge felt av bønder på Helgøya i Mjøsa.
1
" |
For- og bakside av en mynt utsendt av Sverre. Teksten på forsiden lyder: REX SVERVS MAGNVS - «kong Sverrus Magnus», en latinisert form av kongens navn (Wikipedia). |
Sverres konflikt med paven og kirken.
Like etter at Sverre overtok som konge, begynte konfliktene med kirken. Erkebiskop
Øystein hadde vært alliert med Sverres motstander Erling Skakke, og Sverre sørget for å
oppheve mange av de rettighetene Erling hadde gitt kirken. Konflikten utartet såpass at
Øystein til slutt måtte forlate landet.
Da Eirik Ivarsson ble ny erkebiskop i 1188 brøt striden ut igjen. Sverre godkjente ikke
Eiriks etterfølger som ny biskop i Stavanger, og Eirik nektet på sin side å krone kongen. I
1190 forlot Eirik Norge, mens de andre biskopene bøyde av for kong Sverre. I 1194 lot Sverre
seg salve og krone til Norges konge, men til samme tid lyste Eirik med pave Innocens IIIs
velsignelse kongen i bann. Senere bannlyste paven selv de biskopene som støttet Sverre,
noe som gjorde at flere og flere av biskopene fulgte Eirik i landflyktighet.
Sentralt i striden mellom Sverre og kirken var den såkalte "jus patronatus"
(patronatsretten) de norske bøndene hadde over sine kirker. I Sverres saga heter det at:
"Det var gammel lov og sedvane at kongen og bøndene måtte bygge kirke på gården
sin på egen kostnad, om de ville, og da skulle de selv styre over kirken og ansette prest; men
erkebispen la styresmakten sin på enhver kirke med det samme den var innviet, og på alle
som han gav lov å holde messe i. Kongen krevde lov og rett i dette; men erkebiskopen bød
av."
I Sverres kampskrift "En tale mot biskopene" argumenteres det for at kongen måtte
ha en tilsvarende patronatsrett over kirker som kongemakten hadde bygget, og at biskoper
dermed måtte anses som embedsmenn som skulle ansettes av kongen og tjene ham. Kirken
selv ønsket imidlertid å være selvstyrt, og mente at de selv skulle forvalte kirker og tilhørende
eiendommer samt ansette prester. Dette syn var også i tråd med hvordan ordningen var i ferd
med å utvikle seg i Europa, ikke minst under Innocens III.
Mot slutten av livet innså Sverre at det var nytteløst å kjempe mot den mektige paven
Innocens III, og han rådet sønnen Håkon til å forsone seg med kirken. Etter Sverres død i
1202 kom det til forlik med erkebiskopen og kirken, selv om striden mellom baglerne og
birkebeinerne langt fra tok slutt med forliket. Striden om kirkelige ansettelser endte med at
kirken selv fikk styre over sine eiendommer og fikk ansettelsesrett til kirkelige embeter, selv
om aristokratiet og bøndene som et kompromiss fikk beholde sin patronatsrett.
Varig innvirkning på norsk historie.
Det kan hevdes at det militære talentet til Sverre bidro til å få slutt på borgerkrigene.
Han bygde opp Birkebeinerne fra å være en sammenrasket krigerflokk til å bli en effektiv
elitestyrke som klarte å sikre makten for Sverres dynasti. Det kan med like stor rett hevdes at
dette forlenget borgerkrigene med en mannsalder.
Sverre blir helst husket for å ha "talt Roma midt i mot" (1194), slik det er fremstilt i
andre verset av "Ja vi elsker". Konflikten med pavekirken var imidlertid rent personlig og førte
ikke til noen varig endring av maktforholdet mellom kirke og kongemakt. Sverre var ingen
reformator.
Størst virkning hadde kanskje utslettingen av Erling Skakkes lendmannsparti. Etter at
Sverre hadde nedkjempet de gamle stormannsættene, hadde Norge ingen livskraftig adel. På
den ene side åpnet dette landet for senere dominans av dansk og svensk adel, men samtidig
kan det ha bidratt til å skape den relativt egalitære norske kulturen. Generelt brukes
egalitarisme (fra fransk: égal, lik) om å bli behandlet som likeverdige etter loven, kirken eller
samfunnet som helhet.
For å gi legitimitet til sitt eget kongedømme, måtte Sverre påstå at han tilhørte
Hårfagreætten. I virkeligheten grunnla han en ny kongeætt, Sverreætten, og det var den som
regjerte i Norge fram til unionen med Sverige drøyt 100 år senere.
Kilder til kong Sverres liv og historie.
Kong Sverres liv og historie kjennes først og fremst fra den samtidige Sverresagaen
som han selv delvis var med og dikterte. Denne finnes i flere sagaverk, deriblant Flatøybok.
Bevart er også hans forsvarsskrift i striden mot pavekirken, "En tale mot biskopene".»
2