Skule Baardsson av Norge
1189?-1240
Jarl/Hertug/Konge.
ff
Guttorm Åsolvsson på Rein. Lendmann. |
fm
Sigrid Torkellsdatter på Fugl. |
mf
Erling på Kviden. Lendmann. |
|
f
Baard Guttormsson på Rein. Født omkring 1150. Død 03.04.1194 i Florvåg ved Askøya. Lendmann. |
m
Ragnhild Erlingsdatter på Kviden. |
||
Gift |
Ragnhild ???.
Hertuginne, dronning.
|
||
Margrete Skulesdatter.
Dronning.
Født omkring 1210. Død 1270 i Reins kloster. |
|||
Ingebjørg Skulesdatter.
Født omkring 1210.
|
Jarl/Hertug/Konge.
Født omkring 1189.
Død 24.05.1240 ved Nidaros.
Konge av Norge 1239 - 1240.
" |
" |
Håkon Håkonsson og Skule Bårdsson, fra Flatøboken (Wikipedia). |
Kort før Kong Inges død 23.04.1217 ble Skule av Inge gjort til hirdstyrer og fikk jarlenavn. Senere gjorde Skule krav på Norges krone samtidig med Håkon Håkonsson som imidlertid på riksmøtet i Bergen i 1223 ble kjent eneberettiget til tronen. Skule fikk likevel Frostatingslagen med Sundmøre, men det var ikke tilstrekkelig for ham. I 1237 ga Håkon, som i 1225 hadde ektet hans datter, Skule hertugnavn og styret over tredjedelen av landets sysler.
Skule tok imidlertid kongsnavn på Øreting i 1239, og gikk i åpen strid mot Håkon. Han dro med sin hær sydover for å underlegge seg de landsdeler som ikke hørte til hans sysler, men i Oslo led han nederlag. Han flyktet til Nidaros og tok sin tilflukt i Elgeseter kloster. Dette ble stukket i brand, og da Skule kom ut med sine menn, ble han drept.
Skule ble jordet i Kristkirken i Nidaros.
1
" |
Skule Bårdssons segl (framsiden og baksiden) fra 29.9.1225, ifølge en tegning som finnes hos Rigsarkivet i København (Foto: Arne Kvitrud, 2009) (Wikipedia). |
Familie.
Skule var sønn til Bård Guttormsson (* 1150 - † 1194) fra Rein og hans andre hustru,
en stormannsdatter fra Valdres. Hans søster, Ingeborg, ble gift med lendmann Alv Erlingsson
av Tornberg. Farens første hustru var Cecilia Sigurdsdatter, datter til kong Sigurd Munn
Haraldsson. Deres sønn, Skules halvbror, var kong Inge Bårdsson.
Skules hustru het Ragnhild, men hennes foreldre er ikke kjent.
Han ble først gang nevnt i 1204, sammen med sin bror, Guttorm, som fostersønner
hos morfaren Erling på Kviden. De flyttet straks etter til den nyvalgte kongen, halvbroren Inge
Bårdsson.
Bakgrunn.
Første gang Skule Bårdsson gjorde seg bemerket var ved kong Inges side i 1213.
Bøndene hadde blitt trøtte av borgerkrig og nektet å yte leidangskatt. På et stevne i Inn-
Trøndelag hogg bøndene ned kongens sysselmann. Kong Inge ville ikke ta kamp med
bøndene, men da de trykket på og drepte flere av kongsmennene, var det Skule som var
handlekraftig nok til å få hæren til stå imot og tvinge bøndene på flukt.
Kong Inge ble konge i 1204, men døde allerede i 1217, knapt 30 år gammel. Kort før
kongens død ble Skule gjort til hirdstyrer og fikk jarlenavn. Etter dette gjorde Skule krav på
tronen, både gjennom byrd og sine gode evner, han var "ektefødt halvbror" av Inge. Han tok
den private arven etter sin avdøde halvbror og gjorde krav på Norges krone, men på
Øretinget ble han et overrasket vitne til at birkebeinerhæren tvang igjennom at Håkon
Håkonsson skulle bli tatt til konge. Erkebiskopen var fraværende på visitasreise i Hålogaland,
og kannikene i Nidaros nektet å bære ut St. Olavs skrin fra Kristkirken til høytiden.
Håkon Håkonsson.
Håkon Håkonsson kan ha vært en utenomekteskapelig sønn til kong Håkon
Sverresson og Inga fra Varteig. Birkebeinere hentet gutten på Østlandet i 1205 da han var to
år gammel. Etter at faren døde ble han anerkjent som kongesønn av kong Inge Bårdsson og
oppfostret ved hans hoff.
Den tolv år gamle og umyndige Håkon kunne ikke overta noen selvstendig styring av
hær eller rike, og kompromisset ble at Skule Jarl skulle føre styret, og således være den
egentlige riksstyrer. På et møte i Bergen kort tid senere ble det vedtatt at Skule Jarl skulle ha
en tredjedel av riket, det nordenfjeldske, som skatteland. Skule fikk en maktstilling i Norge
som knapt noen utenom kongene selv hadde hatt før. Men allerede på dette tidspunktet kom
de første forsøkene på å begrense Skules makt og innflytelse. "Rikskansleren" Ivar Bodde
forsøkte å hindre Skule i å sende ut brev med kongens segl på. Etter hvert ble hans makt
beskåret mer og mer, og han følte seg tilsidesatt.
Da baglerkongen Filippus Simonsson døde på Østlandet i 1217, sluttet også denne
delen av landet seg til kong Håkon. Skule ble jarl over Østlandet, men flytter i 1224 til Nidaros.
Håkon Håkonsson startet gjenoppbyggingen av kongsgården på Øra (Sørenga i Oslo) som
hadde strøket med i den store bybrannen året før.
Jernbyrd og familiefeide.
Til tross for Håkons seier i 1217 var det i virkeligheten strid i seks år om hvem som
rettmessig skulle være Norges konge, og den endelige avgjørelsen falt først på et stort
riksmøte i Bergen i 1223. Håkons mor Inga Kongsmor bar jernbyrd for å bevise at Håkon var
en ekte kongssønn. Inga besto testen ved å bære glødende jern uten å ha brannsår tre dager
senere.
I 1225 var kong Håkon på hærtog i Värmland, en straffeekspedisjon etter at bøndene
der hadde støttet norske opprørere. Samme år giftet Håkon seg med Margrete Skulesdatter i
et forsøk på binde ættene sammen i en allianse, og for å forsone Håkon og Skule.
Ribbungene.
Samtidig som kong Håkon ble konge i 1217 hadde det reist seg misnøye fra andre
flokker, blant annet fra ribbungene. De laget uro, og herjet Opplandene i mange år, helt til
deres høvding Sigurd Ribbung døde i 1226. Da sluttet mange av ribbungene seg til kong
Håkon på grunn av misnøye med sin høvding Knut Jarl og året etter overgav også Knut Jarl
seg.
Gaver til geistlige og opprettelsen av Reinklosteret.
29.09.1225 ga Skule deler av gårdene Sjetnan i Tiller og Flakkstad på Frosta til
korbrødrene i Trondheim. Som gjenytelse skulle korbrødrene ta Skule med i sine bønner og de
skulle holde årlig sjelemesse til evig tid. De skulle også holde en årlig fest, så lenge han
levde.
I 1226 lå hertug Skule syk i Nidaros, og i den forbindelse antar man at han ga et løfte.
Etter dette ga han i hvert fall farsarven Rein som gave til et kloster. Han lot bygge en
steinkirke, innrettet et nonnekloster og ga gods til det. I denne forbindelse utspant det seg et
bitter uvennskap mellom hertug Skule og Åsulv Eiriksson til Austrått. Årstallet for stiftelsen av
klosteret er ukjent, men det må ha vært før 1230. Skules halvsøster Sigrid ble den første
abbedisse på Rein kloster.
Forholdene i 1227-1237.
Forholdet mellom konge og jarl ble verre utover i
1230-årene. I 1227 vender Håkon seg for første gang til paven for å bli kronet. Skules
ærgjerrighet ble utfordret av den statsskikk og forvaltning som kong Håkon og hans krets
bygde opp. Til tross for intens mekling fra biskopene og nye forlik mellom jarl og konge ved
riksmøtene i 1233 og igjen i 1236 i Bergen, ble avstanden stadig større. På det siste møtet
forsøkte Skule å reise krav om at hans sønn Peter utenfor ekteskap skulle få arverett til hans
del av riket, men han ble avvist og ble i tillegg satt utenfor riksstyret.
Muligens som kompensasjon får han på Ørating i 1237 tittelen hertug, som den første i
landet. En tittel uten mye innhold, ifølge historikeren Andreas Holmsen, da kongen og hans
krets fortsatte å begrense Skules makt. I stedet for å styre en tredjedel av riket skulle han nå
få en tredjedel av inntektene av hele landet. Det faktum at Skule tok kongsnavn to år senere
viser at det var en ordning som en ærgjerrig mann som Skule ikke kunne leve med.
Skule som konge i 1239-1240.
En statsmann med Skules erfaring må ha visst at han med et åpent opprør ikke bare
gikk det uvisse i møte, men at risikoen var svært høy. Kanskje var han av den formodning at
han ikke hadde mer å miste og at det var nå eller aldri. Som en gammel mann etter datidens
standard, i en alder av femti år, startet han et opprør mot kong Håkon Håkonsson som ikke
kan karakteriseres som annet enn desperat. Han gikk til opprør i harme mot å bli politisk
umyndiggjort og "rente hodet mot den mur han selv mer enn noen annen hadde virket til å
reise omkring Håkon Håkonssons trone", i Andreas Holmsens ord.
Skule lot seg hylle til konge av Norge på Øretinget 06.11.1239, men ikke uten
motstand fra geistligheten. Erkebiskopens stedfortreder Eystein Syre var imot å la Skules
menn ta St. Olavs skrin ut av kirken. Da de likevel gjorde det, lyste han dem i bann. Etter
kåringen ble skrinet ført tilbake, men ingen prosesjon møtte Skule og kun to korsbrødre tok
imot skrinet. Som konge var Skule allerede lyst i bann av geistligheten i sitt eget rike. Likevel
reiste han en hær mot kong Håkon Håkonsson og dro sørover over land mot Oslo. Ved Låke i
Nannestad på Romerike vant han over en styrke av Håkons menn. Skule Bårdsson tok så
kontroll over Oslo.
Det siste slaget.
Skule var i Oslo med sine menn, vårbelgene, mens kongens menn hadde lagt til ved
Hovedøya om natten, og speidet inn mot byen. Neste morgen fossrodde de mot byen i
grålysningen for å overraske Skule og hans menn inne i byen, men de ble oppdaget, og
hærklokkene ringte. Håkons menn gikk likevel i land syd for byen, under vestskråningen av
Ekebergåsen, og tok seg så inn til byen over den halvveis ødelagte Geitabru (i Gamlebyen).
De kom i kamp med det samme. Kampene ble utkjempet ved Martestokker (i dag Galgeberg)
og ved kirkegården ved Halvardskirken. Håkon Håkonssons menn var i flertall og vant frem,
og motstanderne måtte etter hvert søke inn i kirken for å redde livet. Mange falt, det lå en
haug av døde og døende ved døren; inne i kirken rådet gudsfreden og flyktningene kunne
ikke forfølges innenfor kirkeporten. Dagen etter fikk de komme ut.
Hertug Skule flyktet til skogs og holdt seg skjult gjennom vinteren, kom seg deretter
nordover til Nidaros, men klarte ikke å samle en ny flokk om seg. 24. mai samme år kom en
avdeling av kongens menn sjøveien til Trøndelag. I følget var også Skules gamle fiende Åsulv
Eiriksson. Nedbrutt søkte Skule tilflukt i Elgeseter kloster. Erkebiskop Sigurd var der, og
forbød ufred. Han tilbød seg endog å betale løsesum for Skule. Til tross for erkebiskopens
formaning satt birkebeinerne fyr på klosteret, og da Skule og hans følge kom ut, ble de hugget
ned foran inngangen. Hertugens siste ord skal, ifølge tradisjonen, ha vært: "Ikke hugg meg i
ansiktet." Hertug Skule var regnet for å være en vakker mann.
Skule ble gravlagt i Kristkirken i Nidaros. Erkebiskopen, alle korsbrødrene, mange prester, byfolk og mange av birkebeinerne var til stede. En hertugkrone kan påvises på en grav i domens krypt, og da det har vært få hertuger i norsk historie, regnes det i dag som sannsynlig, men ikke sikkert, at graven inneholder Skules levninger.
Etterspill.
Skules død markerte den endelige slutten på borgerkrigene i Norge. Borgerkrigene
hadde vart i 110 år. En årsak var at alle kongssønner hadde rett til å kalle seg konge. Skules
død markerte slutten på all opposisjon mot Håkon Håkonsson som norske konge, og han var
heretter ubestridt enekonge. Han ble kronet til konge, selv om han ikke var ektefødt, av
kardinal Vilhelm av Sabina i Bergen i 1247. I samsvar med det europeiske kirkelige synet på
kongedømmet satt Håkon sin eldste sønn til side fordi han var født utenfor ekteskap. I stedet
lot han sin eldste, ektefødte sønn, Håkon, bli første arving til tronen. Etter de nye arvereglene
som ble innført etter Skules død, ble tittelen hertug kun forbeholdt kongssønner som ikke selv
kunne bli konge.
Islendingen og sagafortelleren Snorre Sturlason oppholdt seg i årene 1237-1239 i
Norge. Han ga sin tilslutning til hertug Skule og ble etter foranstaltning av kong Håkon drept i
Reykjaholt i 1241.
Ettertidens vurderinger av Skule Bårdsson.
Få historiske konflikter i Norge har vært mer omdiskutert blandt historikerne enn
forholdet mellom Skule og Håkon. Det meste av informasjonen har vi fra Håkon Håkonssons
saga, ført i pennen av islendingen Sturla Tordsson, en brorsønn til Snorre Sturlasson, kort tid
etter kong Håkons død. Det var kongens sønn, Magnus, som ga oppdraget, og hensikten var
å framheve kongen på bekostning av andre. Sagaen er samtidig en av de mest etterrettelige
med tanke på detaljer og ytre hendelsesforløp, og bygger på et omfattende skriftlig
samtidsmateriale. Det er også verdt å merke seg at kong Magnus også var dattersønn til
Skule, og sagaforfatteren formulerer et fromt ønske om at Skules etterkommere forhåpentlig
skal styre Norge i lang tid.
Historikeren Peter Andreas Munch fremstilte i 1857 kong Håkon som
høymiddelalderens store norske konge, mens Skule var svikeren mot landets rette konge.
Dramatikeren Henrik Ibsen bygde på Munchs fremstilling av Håkon og Skule da han skrev
"Kongsemnene". Ibsen tolket i tillegg konflikten i lys av egne erfaringer fra sin samtid.
I 1923 brøt Halvdan Koht med denne kongetro oppfatning og fremstilte Skule som en
helt, en vinnende personlighet og et uvanlig politisk talent i kontrast til 'gjennomsnittsmannen'
Håkon. Han stilte seg på linje med Hans E. Kincks kulturfilosofiske vurdering av Skule i
"Storhedstid" (1922), der Kinck ifølge historikeren Knut Helle på tynt grunnlag gjør ham til en
siste representant for den døende norrøne kulturen.
Historikeren Andreas Holmsen er en forlengelse av Koht når han skriver at "hans
stortenkthet, hans herskerevne og hele hans høyreiste, vinnende personlighet lyser fram tvers
gjennom den fiendtlige skildringen (i Håkon Håkonssons saga). "Og han var mer enn en
strålende høvdingeskikkelse. Hans handlinger viser ham som tidens store statsmann." Knut
Helle mener derimot at "Skule forholdsvis lett ble utmanøvrert av kretsen rundt Håkon i de
første årene etter 1217; det kan tyde på begrensninger både i hans handlekraft og
realpolitiske evner."»
" |
Ruinen av Reins kloster. |