Ivar «Gamle» Gjesling av Sandbu
(1135..1150)-1200?
Lendmann.
Gift |
. | ||
Haavard Ivarsen Sandbu.
Sysselmann.
Født omkring 1163. Død før 1239. |
Lendmann.
Født mellom 1135 og 1150.
Død omkring 1200.
Ivar «Gamle» Gjesling av Sandbu (Sundbu) var lendmann i Gudbrandsdalen.
Han er antagelig født ca. 1135, i alle fall ikke senere enn ca. 1150. Dette fordi han antagelig var en mann i sine beste år og ikke lenger helt ung, da han første gang stiger frem i lyset i 1177. Før ca. 1125 kan han neppe være født, for han levde rimeligvis til ca. 1200.
«Gjesling» er ikke opprinnelig et ættenavn, slike ble ikke brukt i så gammel tid. Det var et personlig tilnavn og ble bare brukt sammen med Ivar-navnet. Senere ble det et ættenavn og ble da brukt sammen med andre mannsnavn.
I kapittel 12 og 13 i «Sverres saga» fortelles det at kong Sverre Sigurdsen hadde samlet folket til Øreting i Trondheim, og at de ga ham kongsnavn der (ved jonsokleite i 1177).
" |
Vi vet at Karl Jonsen var abbed for klostret i Tingøyr på Island mellom 1169 og 1181
og at han reiste til Norge i 1185. Han var hos Sverre i Trondheim vinteren 1185-86. Det var da
kongen fortalte ham sin saga. Etter den skulle Sverre ha vært 24 år gammel da han fikk
kunnskap om sin ætt. Han skulle være født i 1151. Nok en vinter var han hjemme på
Færøyene før han fór til til sin fars søster Birgit og senere til Birger Jarl i Auster-Gautland. Dit
kom han tre netter før jul i 1176. Han ble fører for Birkebeinerflokken 6. eller 7. mars 1177, og
på deres første ferd kom han til Trondheim fredag før hvitsøndagen, 10. juni samme år. Han
var derfor bare 26 år gammel da han møtte Ivar Gjesling, som må ha vært betatt av den
hellige vilje og kraft og tro på egen sak hos det unge kongsemnet.
Det er nesten umulig å forstå at den mektige bondehøvdingen og lendmannen
risikerte å binde sin skjebne til kong Sverre. Heimdalen var riktignok en kongelig gave,
stort og rikt, mange mil høyfjell med beitegress, reinsjakt og fiskevann, men det kan ikke ha
vært avgjørende for Ivar. Engebret Hougen mener det var to kloke og sindige menn som
møttes og bant seg til hverandre med håndslag som holdt livet ut for begge.
Erling Jarl og kong Magnus behersket Vestlandet og det meste av Viken.
Vestlandet var på den tiden Norges «mått ok Megin». Det er en misforståelse at Trøndelag
var tyngdepunket i landet på den tiden. Gang på gang i de første kampårene måtte kong
Sverre ta til flukten for overmakten, og da var alltid Opplandene og Gudbrandsdalen den sikre
tilfluktsveien. Hva dette betydde for Sverre, er det lettere å forstå om en tenker seg at Sverre
ikke hadde hatt Ivar Gjesling og hans døler å støtte seg til. Sverreætten hadde da neppe blitt
Norges herskere frem til at den unge kong Olav Haakonsen, det siste skuddet på
Haraldsætta, døde på Falsterbo slott 03.04.1387.
Men også for Ivar Gjesling og hans ætt var enigheten med kong Sverre avgjørende. Nesten hele den gamle norske adelsstand ble utslettet i stridene mot kong Sverre, og hans birkebeinere overtok tomrommet etter de gamle høvdingene. Kong Sverre sa selv før slaget på Kalvskinnet 18.06.1179, der Ivar antagelig deltok, at «den som kan bevise at han har drept en lendmann, skal bli lendmann, og at alle skal få slik rang i landet som han har ryddet seg rom til. Den skal bli hirdmann som dreper en hirdmann, og dertil få annen god ære». At han holdt sitt løfte, er tydelig. Han ga mennene sine godt gifte og i de kongelige ombudene kom det inn mange nye folk etter denne tiden.
Men i motsetning til så mange andre av de gamle høvdingættene fikk Gjeslingene leve og fortsatt ha makt.
Med hensyn til Ivar «Gamle» Gjeslings etterkommerne vet vi følgende:
Et skinnbrev datert 07.05.1336 forteller at hr. Sigurd Erlendsen i Sundbu førte
vitne på at Sigurd Eldjarn på Alltinget i Rusten etter at kong Magnus døde (kong Magnus
Lagabøter døde i 1280) lot lese kong Sverres brev om at han ga Ivar Gamle Gjesling som eide
Sundbu, og alle hans etterkommerne, Heimdalsvannet. Han leste også kong Haakon Gamles
og kong Magnus' bekreftelse på dette. Skinnbrevet forteller også at flere menn vitnet om at
Sundbumennene etter den tid upåtalt hadde eid denne retten (DN III 185, «Regesta
Norvegica» IV, nr. 1178):
«Wyrdulæghom herræ sinum herræ Magnusi mædr guds miskun
Norex Ssyya Gota kononge. sændr Olauer Bryniulfs son Eindridi Nikulas
son [Arne Nichulas son l)] Pall Kiæytills son Eilifuer Nichulas son.
Eirikær Ellænz son. q. g. ok sinæ audmykia þionosto. Ydr se kunnigt
at mer warom a þingi a Wagha a tystdaghen nesta firir hælghaþorstdaghen
a xvii are ydars rikis. at herræ Sighurdr Ellenz son let þær
bera firi oss ssua fallen vitni vm vafnn þet sæm hæitir Hæimdall. Baro
þæir sua vitni Arne staur. Biorn fauskær. Narue gester. at þæir waro
a Liufærwange a Wagha er allþingi war nordæn at Rost eftir frafall
Magnusær konongs. Let þa Sighurdr elldiarn lesa bref Ssuærris konongsen.
at han gaf Jværa gamlæ gesleng er atte Sundbu ok allum hans
eftirkomandom wafn fyrnæmt Hæimdall. Eftir þæt hœyrdu þæir bref
Hakoner konongs gamlæ. ok Magnusær konongs er samþyctu bref
Suæirris konongs mædr sinum brefuenom vm fyrrinæmt vafn till allrær
æighu. þær eftir baro þæir sua vitni ord faudurs sins ok sinæ samvisku
Pall stetær Erlingær moske. Sighurdær rœfuer. Jvær pramær.
Eirikær Monan son Kollbæin a Haraldzstaudum Gunnær Biærnær son.
at aller Sundbuss men er att hafua Sundbu eftir Jvær gesleng. hafua
friallslega ok a kiærolaust ofnæmt Hæimdals vafn aat. till allrer eighu.
Jtem baro þæir2 vitni Stæinfinnær a Hamre Holmær skalle Jon a Spæirristaudum.
Eirikær stamf. Arne Botolfs son. Arne kiæpper at aldri vissu
þæir annet en aller Sundbus men atto frialst Hæimdals vafn till allrær
æighu. Jtem budu þæir þær eftir aller þingh men a þui þinghi at þæir
vissu æighi annæt sannære firir gudi. en þæir haufdu þa boret. Tok
ek Olauer fyrnæmdær ok till stæmdær j vmbode Gudslæiks Eindridær
sonar er syslu ok vmbod ydart min hærræ hafuer nordr mædr oss vm
nœrdræluta Gudbranzdala þæssor vitni. Ok till sanz vitnisburdær settom
mer wor jnzsigli firir þetta bref er gort war a dæighi ok are sem
fyr seghir.»
1) Dette Navn er i Sundbu-Brevet forglemt og tilskrevet efter de övrige;
i Bjölstad-brevet har det derimod den her givne Plads.
2 Bjölstad Brevet tilföier sua.
Sammendag.
«Provsbrev fra Olav Brynjulvsson (ombudsmann for Gudleik Eindrideson, kongens
sysselmann i Nord-Gudbrandsdalen), Eindride Nikolasson, Arne Nikolasson, Pål Kjetilsson,
Eiliv Nikolasson og Eirik Erlendsson til kong Magnus [Eriksson]:
De var samme dag på tinge i Vågå, da herr Sigurd Erlendsson førte sine vitner
angående eiendomsretten til Heimdalsvatnet: Arne staur, Bjørn fausk og Narve gjest vitnet at
de var på Liufærwange på Vågå, på det alltinget som ble holdt nord for Rost1 etter kong
Magnus' [Lagabøtes] død, hvor Sigurd Eldjarn lot lese kong Sverres gavebrev på
Heimdalsvatnet til Ivar gjesling på Sandbu og hans etterkommere, og likeså kongene Håkon
gamles og Magnus' stadfestingsbrev.
Deretter vitnet Pål stett, Erling moske, Sigurd ræfuer, Ivar pram, Eirik Munansson,
Kolbein på Harildstad, Gunnar Bjørnsson, Steinfinn på Hammer, Holm skalle, Jon på Sperstad,
Eirik stamf2, Arne Botolvsson og Arne kiæpper at Sandbu-mennene alltid siden hadde hatt full
eiendomsrett til vannet.
Beseglet av utstederne.»
Her kalles Ivar altså «Ivar Gamle Gjesling», Det må derfor også ha levd en «Ivar
Unge Gjesling». Dertil kan ættelinja fra Ivar Gamle Gjesling til hr. Sigurd Erlendsen ikke ha
vært brutt. En kan selvfølgelig ikke gå ut fra at de har eid Heimdalen «mann etter mann», det
kan også ha vært flere kvinneledd imellom.
Men vi kan gå ut fra at Ivar Gamles sønn var Haavard i Sundbu som en tid før 1223
ble kong Haakon Haakonssons sysselmann i Gudbrandsdalen.
1