Hans Oluffsen Soop
-1621
Prest.
mf
Anfinn [Anfinnson] Soop. |
|||
f
Oluff Nilsson. Død omkring 1583 i Borgund (MR). Kannik, sogneprest. |
m
Gjertrud Anfinnsdatter Soop. Født omkring 1540. Død 02.11.1579 i Borgund (MR). |
||
Gift |
Kjersten ???.
Død omkring 1629 på Ytre Hærnes, Bodin, Salten (NO).
|
||
Synnøve Hansdatter [Soop]. |
Prest.
Død 31.10.1621 på Prestgården, Bodin, Salten (NO).
Levde 1580.
Levde 1595 i Prestgården, Bodin, Salten (NO).
Hans var prestesønn fra Vestlandet og tilhørte på morssiden adelsslekten «Soop».
Han ble i 1595 sogneprest til Bodø og bodde på Prestgården i Kirkegrenda. Kirkegrenda blir brukt som betegnelse på ytterområdet på Bodøhalvøya.
03.08.1607 hadde Hr. Hans sammen med broren Hr. Elias, en sak for Herredagen i Bergen mot Zent Koffermand, borger i Bergen, om et gjeldsbrev på 89 daler. (H.D.D. 1607, s. 3).
I prestehistorien for Bodø har Hans Olufsson kommet i skyggen av
ettermannen, Hans Lauritzson Blix. Men på minst ett felt er «gamle herr Hans», som han
gjerne kalles i senere kilder, helt klart en forløper for den yngre navnebroren. Som jordbruker
markerer nemlig Hans seg som en virkelig «stordrivar». Og det som frem for alt gjør at presten
fortjener denne karakteristikk, er at han en periode drev både Prestgården og Bodøgård.
Dette fremgår i tilknytning til tvisten mellom Hans Lauritzson Blix og Preben von Ahnen.
02.08.1653 vitner nemlig «unge herr Hans» at da Bodøgård i sin tid var blitt utlagt til
«residens» for lensherren, «maate Præsten Nødvendelig legge tvende Bordholds Iorder
(Waagøen og Kløvereng) under Præstgaarden, og deres Mark og ud Eng under Fæefoed...».
Hans betalte neppe fulle leilendingsavgifter av Bodøgård. Her har vi støtte i de
nærmere omstendighetene omkring den hendelse som vitneprovet i 1653 viser til. For en tid
etter at Hartvig Knudsson Bille i 1604 kom til Bodø som ny lensherre over Nordlandene,
«valgte» han Bodøgård til residens – uten at det var snakk om at presten skulle ha noen
erstatning av Kronen. Når Hans Lauritzson Blix vitner at forgjengeren hadde hatt Bodøgård til
«Bøxel», må det skyldes at en ikke lenger husket hva slags leieavtale det dreide seg om.
Derimot hadde Hans tydeligvis bygslet halve Jensvoll på vanlig måte. I tilknytning til at
Jensvoll i 1606 ble futegård, hører vi nemlig at Bodø kirke før «hadde hatt» halve jorda og nå
måtte få erstattet tapet.
" |
Utsnitt av gradteigskart fra 1906. Prestegården lå opprinnelig på østsiden av Bodøelven, hvor Landbruksskolen i dag ligger. |
Vi finner Hans i skattelistene siste gang i 1620:
" |
Landskatt 1620, Salten Lehn, Baadø Fierdinnngh (Lensregnskap, Nordlandenes len, eske 12, legg 6, folio 31a). |
Hans døde høsten 1621.
I Statholderembedets jordebøker fra 1626 får vi en oversikt over hans etterlatte gods.
" |
Stattholderembetet 1572-1771 - D IX Jordebøker (L0006/0002) - Jordebøker til utlikning av garnisonsskatt 1624-26 - Nordlandske len 1625 - Salten len, bilde 20. |
«Det følgende året flyttet ettermannen inn i Prestgården, og dermed står vi overfor en
av hovedpersonene i Bodøs prestehistorie, Hans Lauritzson Blix. Jämtlendingen Hans var ikke
mer enn 26 år da Christian IV lot ham få et av de rikeste sognekallene nordpå, og dette hadde
en helt bestemt bakgrunn. Hans hadde før vært farens kapellan i hjembygda Lövön, og da
svenskene rykket inn i Jämtland, hadde både far og sønn flyktet til Trondheim. Dermed hadde
de gitt prøve på en lojalitet som danskekongen visste å verdsette – og belønne. Om Christian
IV hadde møtt den unge teologen, spilte nok også det inn for den "kongelige nåde". For etter
alt vi får vite om Hans Lauritzson Blix, må han ha vært både en usedvanlig våken og
målbevisst kar og en energibunt av de sjeldne. Og ikke mange år etter at nypresten hadde
kommet til Bodø, er det klart hva han i praksis sikter mot, å skape en sosial og økonomisk
maktposisjon for seg selv som ingen geistlig i Salten hadde hatt etter reformasjonen.»
1
" |
Bodin Landbruksskole, Bodin kirke og Bodøgård cirka 1885. Bodøgård til høyre på bildet. Foto: Thorstein Elisasson Brændmo. |
Fra «Bodin Bygdebok», bind II, del 3, av Terje Gudbrandson:
«Prestegården.
Prestgården var helt frem til slutten av forrige århundre bygdas suverent
største matrikkelenhet. Slik grensene kom til å bli bestemt med tiden, fikk Prestgården dele i
vest mot den «trekantteigen» Bodøgård har i området ved Bodøvika og Hangåsen, adskilt fra
gården ellers. Grensen gikk her nordover om området ved Vindlauselva frem til Øver-Rønvika.
Så fortsatte delet nordøstover – med Øver-Rønvika på nordsiden – langs den nåværende
Junkerveien, forbi Maskinisten og oppover Dyrliaksla til Løpsfjellet, og derfra – nå med Løp på
Nordstranda på nord- og vestsiden – langs høyeste fjellryggen frem til et punkt akkurat på
vannskillet nederst i Bertnesskar. Et lite stykke grenset gården så mot Myklebostad på
Nordstranda, før delet snudde sørover langs Skardalselva, og Skarmoen på Nordstranda ble
nabo i øst. I Osan nådde Prestgården frem til Soløyvannet, og lengre sør igjen fikk en først
Svartnes på Innstranda, så Jensvoll på øst- og sørøstsiden av delet. I disse traktene kom
grenselinjen til å gå forbi den nåværende travbanen og skytterbanen i Bestmoreng, parallelt
med Jensvolldalen og frem til et punkt der delene for Prestgården, Jensvoll og Alstad møttes.
Så forsatte grensen vestover – først med Alstad, så med Bodøgård på sørsiden – og bøyde til
slutt ned til havet igjen der campingplassen ligger i dag. Men midt inne på Prestgårdens
område – i traktene ved Junkerfjell – hadde Bodøgård en teig. Både det og avgrensningen av
prestejorda i det store og hele var resultat av en lang historisk prosess.
I førkristen tid må både Prestgården og Bodøgård ha inngått i den gamle
storgården Bodin, men det ser ut til at en alt tidlig etter trosskiftet fikk inndelingen i en geistlig
og en sivil «embetsgård». Det er bare få av sogneprestene i bygda i katolsk tid vi vet
navnene på, men 08.07.1321 deltar sira Erlend på et møte i Vågan i Lofoten mellom
erkebisp Eiliv og presteskapet nordpå, og da erkebisp Aslak Bolt var på visitas i Bodin i midten
av juni 1432, het den lokale sognepresten Jon Niklisson (Nikolausson). Dessuten kjenner vi
Bodin-presten som – i likhet med så mange embetsbrødre – ser ut til å ha gjort tjeneste både
som den siste katolske og den første protestantiske geistlige i bygda. For alt i 1536 var Jens
Tykesson sogneprest i Bodin og en av erkebisp Olav Engelbrektssons betrodde menn –
samtidig som Anders Normann i 1722 kaller Jens «1ste Sogne Præst til Bodoe=gield».
Men om gammelpresten fikk fortsette, betydde endringene i 1537 kroken på
døra for den "filialen" Elgeseter kloster ved Trondheim etter alt å dømme hadde etablert i
bygda. Det ser ut til at det lokale klostersamfunnet hadde drevet Jensvoll, og jorda der ble nå
lagt direkte under Kronen. Men stedsnavnet Klosterenga tyder på at munkene hadde hatt
også et annet fotfeste i området, og når Klosterenga senere kom til å følge Prestgården, kan
det derfor ha sammenheng med hendelsene i tilknytning til reformasjonen.
Jens Tykesson døde trolig ikke så mange årene etter trosskiftet. Alt i 1540 blir
nemlig trønderen Hans Simonsson nevnt som medlem av domkapitlet i Trondheim og
sogneprest til Salten. Men om Hans flyttet til Bodø, er et åpent spørsmål. Da den nye
jordeboka over Bodø kirkes eiendommer blir satt opp pinsedag i 1547, er nemlig
Trondheimsbispen Torbjørn Olufsson Bratt og sogneprest Michel Olufsson til Gildeskål de
eneste geistlige som blir nevnt. Om dette betyr at Hans Simonsson var død så tidlig som i
1547, er ikke godt å si. Det som ser ut til å være klart, er at det ikke kom noen ny sogneprest
til Bodø for Mogens Olufsson fikk embetet en gang i løpet av perioden frem til 1554. Han blir
da nevnt som kannik og sogneprest til Salten.
I manntallet for skipper- og styrmannsskatten i 1567 står oppført
"Her Mogenns y Saltten schipper till sin halffuue fractt xiij v 1 pd".
Med andre ord: Mogens Olufsson er den første vi helt sikkert kan plassere i den lange rekke
av Bodø-prester med engasjement i fartøysdrift. Når Mogens står som "skipper til halve
frakta", må det bety at han eide skuta og også halve fiskelasta. Og for det skulle altså presten
betale 13 våger 1 pund i skatt. Sammenligner vi med andre oppgaver i 1567, ser vi for
eksempel at Gildeskål-presten måtte ut med litt mer, men han eide hele ladningen selv. Det
skulle tyde på at Mogens Olufsson etter forholdene hadde et stort fartøy. Siden sognepresten
opptrer som skipper, var han dessuten sikkert en «drivar» også som bonde. Denne
sammenheng blir bekreftet gang på gang fremover i tiden.
Men engasjementet i næringsdrift betydde ikke at Mogens Olufsson var noen
dårlig prest, skal vi tro en samtidig kilde. I reformatsen 1589 heter det at Mogens måtte få
betjene Skjerstad ved en kapellan "anseendis handz alderdom oc fremfarne gode tieniste,
som hand i sitt kald giort haffuer, oc effter sin besynderlig wellerdhed oc troskaff her effter kan
giøre". Mogens Olufsson hadde da sittet som sogneprest til Bodø i rundt 40 år, og trolig døde
han i kallet ikke så lenge etter. Av Mauritz Raschs notater fremgår det i alle fall at den senere
Rødøy-presten i 1595 var blitt kapellan hos Mogens' etterfølger, Hans Olufsson, og dermed er
vi fremme ved en epoke da vi får langt flere opplysninger om sogneprestene i bygda.»
2