Frantz Frantzsøn Flor
Sogneprest.
Gift |
. | ||
Augustinus Frantzsøn Flor.
Sogneprest.
Født omkring 1540. Død 02.08.1604 på Løken Præstegaard, Løken, Høland (AK). |
|||
Gift |
Margrethe Olufsdatter Trauten.
Født omkring 1530 på Trauten, Sand, Nord-Odal (HE).
|
||
Lauritz Frantzsøn Flor.
Sogneprest.
Født omkring 1555. Død 1614. |
|||
Lucretia Frantzdatter. |
Sogneprest.
Levde 1515.
Levde fra 1540 til 1582 på Nannestad prestegård, Nannestad.
Herr Frantz var trolig prest i Nannestad i over 40 år. Han er stamfar til slekten Flor i
Norge.
Nannestad prestegård het Skefilsstaðir i gammelnorsk tid og var da en fullgård
på 96 øyresbol. Det var før svartedøden også en Nordre Skefilsstaðir, som under ødetiden
kom under prestegården. Vi kjenner til 8 øyresbol i denne gården, men det var sikkert ikke alt.
I ødetiden kom også Stensgård ved Hurdalssjøen som presten brukte til seter, og en part av
Kykkelsrud, Fraustad, Ruds eng og Kaksrud fet under prestegården. Rudset eng lå ved Rud
«vesta elva» og Kaksrud fet ved Leira nord for Kaksrud. Tilsammen var det et stort område
som presten brukte i århundrene etter svartedøden. Fra slutten av 1600-tallet ble Rudset eng
og Kaksrud fet brukt av andre gårder. Likevel var Nannestad prestegård fortsatt den største
prestegården i hele prostiet. I 1722 ble gården taksert til 4½ skippd. tunge med sandig og god
åkerjord. Den hadde seterhavn og skog til gjerdefang og brendsel. Det var to husmenn med
tilsammen 3½ tønne utsed.
Jordeboka nevner at i 1393 eide prestebolet i Nannestad «allar Skiefuilstader
abud prestens» (dvs. hele Skefilsstaðir, prestens bostad), som skyldte 96 øyresbol. Kongen
må ha lagt den ut til underhold for presten allerede da kirkene og presteskapet ble organisert
fra først av. Kongen kan ha konfiskert gården under kristningsstridene.
Sira Paul er den første presten i Nannestad som vi har navnet på. Han vitnet i
en sak om Nordbyvik omkring 1310. Sira Þorstein på Nannestad var i 1326 vitne i en arvesak,
og han var trolig prest etter sira Paul. Sira Þorðr Assarsson er nevnt som prest her 1369-1390,
men virket sikkert utover dette tidsrommet. Sira Gultormr Hákonarson er omtalt
14.03.1408 og 26.06.1411.
Sira Gudbrandr Petersson var prest i Nannestad fra omkring 1425 og visstnok til
1458. Han hadde en tvist om 4 øyresbol i Brøstad, som var testamentert til Nannestad
prestebol. 5. Matæi dag i 1458 kunngjorde to kanniker i Oslo og to lagrettesmenn at de var på
Skefilsstad i prestemøte, og der overvar de at Inger Alvsdotter gav alt hun eide i gården
Nannestad til Nannestad prestebol. Sira Guttormr var da prest «på Nannestad og korsbror i
Oslo».
Sira Amundr var prest i 1489, da han tilkalte Endre prest på Eidsvoll for å ta opp
vitnemål om delegang i Bjørvika. Vitnet Bård Tordsson forklarte at han tjente hos herr
Gudbrandr vel 30 år før. Et annet vitne (Hallvard Eivindsson) fortalte at faren tjente «hr.
Guldbrander». Disse sju prestene er de eneste vi vet navnene til i katolsk tid, men fra
reformasjonen er presterekken sammenhengende.
I kallsbokens kan vi lese følgende, antagelig nedskrevet i 1732:
«Effter gamle troverdige Bønder mig gifue Underretning, skal de første Evangeliske
Præster have vært kahlt Hr. Frantz, som sønnen Hr. Lars Frantzen succederede».
I Oslo og Hamar Bispedømmes jordebok 1574-77 [Poul Huitfeldts Stiftsbog], side 106,
leser vi en bevitnelse av 11.07.1575:
«Wij Effterschreffne Franndtz Frandtzsønn Jttallianner Sogneprest paa
Nannestadt».
Det er altså Frantz selv som kaller seg Italiener, da han sammen med to lagrettemenn underskriver innberetningen om kirkens jordegods. Det synes med andre ord å være noe i tradisjonen!
" |
Utsnitt av det berømte «Della Catena» prospektet av Firenze, ca. 1471-1482, hyppig brukt som illustrasjon av byen som i ettertid er blitt stående som selve renessansens arne. (Dette stikket har vært forelegg for minst to nokså samtidige malerier). Firenze var fra 1200-tallet av et økonomisk og kulturelt sentrum, og omkring 1450 hadde byen omlag 130 000 innbyggere. På bildet ser vi hvordan byen er omgitt av en bymur, og midt på bildet ser vi katedralen, Santa Maria del Fiore, med sin berømte kuppel. Kanskje ble herr Frantz døpt i katedralens dåpskapell, Il Battistero. |
Det har blitt hevdet at Herr Frantz fikk tilnavnene «Jttallianner» og «Italus» etter en reise til Italia eller at han muligens kom fra Firenze. Det kan jo i så fall virke påfallende at en mann fra det katolske Italia ble luthersk prest her i landet.
Antagelig ble imidlertid herr Frantz født i Firenze på begynnelsen av 1500-tallet. Kildene der skulle kunne inneholde interessante opplysninger; der skal finnes dåpsregistre tilbake til rundt 1450, og omfattende skattelister («Catasti») tilbake til slutten av 1300-tallet. Medici-banken hadde i sin tid representanter i alle større byer i Europa, og florentinske handelsmenn fantes så langt nord som Lübeck. Det har imidlertid neppe blitt foretatt noen undersøkelser om Frantz' italienske slekt.
Fyrstestyret til renessansehumanisten Lorenzo «il Magnifico» de Medici
(1449-1492) var i 1494 blitt avløst av et oligarki. Byens borgere var på denne tid sterkt preget
av vekkelsen til dominikaneren Girolamo Savonarola (1452-1498) som var en italiensk prest
og reformator. Han levde og prekte fra Firenze mot paven. Savonarola ble drept der i 1498, og
det er ikke umulig at far eller farfar til herr Frantz var tilhenger av denne merkelige mannen.
Savonarola ble dominikanermunk i 1475 og gjorde seg bemerket som
botpredikant under 1480-tallet i store deler av Nord-Italien. Hans virksomhet ble i 1490
konsentrert til Firenze hvor han samlet store og entusiastiske tilskuerskarer. I 1491 ble han
prior i klostret San Marco. Han kunne til og med vende seg mot Medicéerne og enda beholde
sin stilling, Lorenzo de Medici tok personlig kontakt med Savonarola. I profetier og
straffepredikener vendte han seg også mot kirkens forfall, spesielt etter at Alexander VI Borgia
ble pave i 1492. I 1494 kom Karl VIII av Frankrike på sitt italienske erobringstog til Firenze,
noe som førte til at Mediciéerstyret falt sammen. Dette ble tolket som fullbyrdelsen av noen av
Savonarolas tidligere profetier om Herrens hevn, og hans anseelse steg. I de nærmeste årene
ble han Firenzes ledende mann, også politiskt. Han fikk hånd om statens styre, innførte en ny
forfattning og forklarte ved julen 1495 Kristus for å være Firenzes konge. Dette var et forsøk
på å realisere kristendommen politiskt i kamp mot den verdslige utdannelsen og mot kirkens
fordervelse. Rom krevde i juni 1495 at han skulle stå til svars for sine handlinger. Da paven
forbød ham å predike trosset han dette forbud med statsstyrelsens godkjennelse. Han hadde
fortsatt stor innflytelse under 1496, og vendte seg voldsomt mot simonien og luksusen ved
Alexander VI's kuria. Han ble bannlyst i mai 1497, men tilbakeviste denne dom innfor Gud og
mennesker. Allerede ved Karl VIII's italienske tåg hadde han manet til sammenkallelse av et
kirkemøte mot paven, nå vendte han seg til flere fyrster for å oppnå dette. Imidlertid kom det
nå frem en opposisjon mot ham i Firenze understøttet av paven. Hans krav om strenge,
nesten asketiske moralbud vekte ont blod, det var også mange som motsatte seg den
franskvennlige utenrikspolitikk som var en naturlig følge av hans virksomhet. Fransiskanerne
motarbeidet ham i samråd med paven, og hans fiender samlet seg. I april 1498 tilbød en
lærling Savonarola at gjennom en ildprøve bevise at han var den rette guddommelige
utsending, dette for å bemøte tilbud som hadde fremkommet fra motstanderhold i motsatt
retning. Etter et innviklet intrigespill og utsettelse med en avgjørelse, vendte seg plutselig
folkestemningen mot Savonarola. De gamle lederne overtok kontrollen av Firenze, og
Savonarola ble fengslet og i all hast dømt til døden som kjetter. Han ble hengt og brent på
Piazza della Signoria 23.05.1498. Savonarola er på mange måter en typisk representant
for senmiddelalderens folkelige vekkelserørelser, for opposisjonen mot den offisielle kirkens
forfall og mot renessansens verdslige utdannelsesmønster. Hans teologiske hovedarbeide er
«Trionfo della Croce» (Korsets triumf).
Det var en tid preget av mye uro - sikkert også «dyr Tiid». Da Medici-familien
etter lang tids kamp fikk tilbake makten i Firenze i 1530, var mye av byen blitt ødelagt.
Heller ikke i Norge unngikk Frantz Frantzsøn å oppleve dyrtid. Under sjuårskrigen
(1563-1570) rykket svenske tropper inn på Østlandet i februar 1567, men de ble drevet tilbake
igjen i slutten av mai samme år. Også Nannestad ble herjet og plyndret. «Frantz waale
sogneprest tiill Nannestad song och Augustinus Franszen» - ganske sikkert far og sønn -
forklarer i brev datert Oslo 14.06.1567 hvordan de ble frarøvet alt de eide og endog ble
tvunget til å sverge svenskene troskap. I brevet forsikrer de at de for all fremtid vil være den
dansk-norske konge tro. Selve brevet er skrevet av en skriver, men de to utstederne
underskriver egenhendig:
«Franciscus vaale og Augustinus Francisci».
Dessuten har herr Frantz satt sitt segl under (DN XXII 553). I brevet er alle
personnavn forøvrig skrevet med stor forbokstav. Regesten til brevet i Diplomatariet har
formen «Frans vale». I underskriften har herr Frantz valgt en latinisert form på fornavnet, men
ikke på tilnavnet «vaale», og seglet han bruker, har sannsynligvis initialene F.F.
Trolig er ikke tilnavnet «vaale eller waale» ikke herr Frantz' slektsnavn. Om Peter Flor har rett, kom stamfaren til Norge som barn, og han har i så fall vokst opp her. Kanskje viser «vaale» her tilbake til den bygd hvor herr Frantz vokste opp. Ved et sammentreff finnes geistlige etterkommere etter herr Frantz i to aktuelle bygder, nemlig Våle i Vestfold og Våler i Østfold. (Begge bygdenavnene kunne på midten av 1500-tallet skrives «Våle», i forskjellige ortografiske former.) Men dette er ikke mer enn et forslag til forklaring på herr Frantz tilnavn i 1567.
Det er sannsynlig at Frantz begynte sin prestegjerning i biskop Hans Reffs tid. Hans Reff (eller Rev) var katolsk biskop i Oslo 1525-37 og siden luthersk superintendent for det sammenslåtte Oslo og Hamar stift 1541-45. De fleste katolske sogneprestene i Norge fortsatte i sine kall under den nye kirkeordningen av 1537. Foruten munker og ordensbrødre var det stort sett bare kanniker i byene som levde i sølibat - før Tridentinerkonsilet (1543-63) kan vi nærmest regne sølibatet som et elitefenomen.
Om herr Frantz var sogneprest allerede før Reformasjonen, er det derfor intet i veien for at han allerede da kan ha lagt seg til kone og barn. Det er faktisk meget mulig at herr Frantz har vært gift en gang før: Margrethes jordegods synes i sin helhet å ha gått videre til sønnen Laurits' arvinger, og Margrethe virker mye yngre enn sin mann - hun levet ennå 30 år etter mannens død, samtidig som datteren Lucretia neppe er så veldig gammel når hun får et uekte barn 1594. Augustinus må i så fall være sønn i dette farens hypotetiske første ekteskap, og kanskje hele 25 år eldre enn sin søster.
Det ser ellers ut til at Herr Frantz har hatt en viss forbindelse med Oslo by. Hvert år i perioden 1599-1600 til 1623-24 blir det nemlig betalt 10 skilling og 2 album for «Frantz Italianers thomptt» - som vel arvingene sørget for.
02.06.1581 fikk Laurits Frantzsøn «Brev at maa efter hans Faders Død og Afgang bekomme Nannestad Præstegjæld». Ekstrakt av dette brevet er trykt, men synes å ha skapt noe usikkerhet om farens tilstand på det tidspunkt. Dette går dog klart frem av den fullstendige teksten, hvor det heter at dersom «forne[vnte] Lauritz Frandtsen overlever hans Fader forne[vnte] Her Frandtz ltalus maa og skal han efter hans Afgang være Sognepræst til forne[vnte] Nannestad Præstegjæld».
Herr Frantz er sannsynligvis i funksjon enda ved Laurits' studiereise til Heidelberg 1584, men er død innen 1587, da Laurits nevnes som sogneprest.
Herr Frantz er tillagt mange barn, hvorav antagelsen om Peder Frantssøn, prost på Hadeland, klart er uriktig. Og den Frantsdatter som Finne-Grønn tenker seg som mor til Morten Ugle, er helt apokryf, som vi skal se. Vi kjenner således tre barn, hvorav Augustinus kanskje er av et første ekteskap, mens Laurits (italiensk navneform: «Lorenzo») og Lucretia er av ekteskapet med Margrethe.
Frantz hadde altså antagelig vært gift tidligere når han giftet seg med Margrethe
Olufsdatter Trauten.
I dette ekteskapet hadde han i så fall sønnen:
Ca. 1540: Augustinus, sogneprest i Høland, død i 1604,
gift med I. Ingeborg Bjørnsdatter, II. Elisabeth Hansdatter.
Det er flere årsaker til at dette er sannsynlig:
- Navnet «Flor» ble brukt av etterkommere til såvel Augustinus
som - hans bror?- Herr Lauritz Frantzsøn.
- Margrethe var antagelig meget yngre enn Frantz, hun levde enda 30 år etter hans død.
- Hennes jordegods synes i sin helhet å ha gått videre til sønnen Lauritz' arvinger.
- Deres datter, Lucretia, var antagelig ganske ung da hun fikk sitt uekte barn i 1594.
Augustinus var i såfall rimeligvis hele 25 år eldre enn sin søster.
" |
Seglet under brevet av 14. juni 1567. Det er ganske sikkert etter herr Frantz Frantzsøn, og initialene (hvorav den andre er uklar) må være F F. Seglfiguren, innrammet i et skjold, er så uklar den ikke kan kommenteres. Derimot fremtrer selve seglet som helhet som et ganske normalt norsk segl fra samtiden, med tanke på at herr Frantz var en geistlig. Segltypen oval med skjold med figur, samt initialer over, ser på (deler av) Østlandet ut til først å bli vanlig blant bønder omkring år 1600, mens det vanlige seglet blant bønder før den tid, var et sirkelrundt segl med hele navnet som omskrift og med figuren (uten skjold) i midten. Men blant øvrigheten var det ovale segl med figur i skjold og initialer derover ikke ukjent før den tid - og det ble det vanlige blant bønder på 1600-tallet (Foto: Riksarkivet.) |
I det spredte og tilfeldige kildematriale fra 1500-tallet nevnes Herr Frantz Frantzsøn første gang i et diplom av 23.06.1554. «Lørdag for St. Hans» det året møtte herr Frantz Frantzsøn på lagtinget, som ble holdt på Oslo rådstue, på vegne av sin svigermor Joron Guttormsdatter i anledning av hennes odel i Trauten i Odal (DN III 1174).
Herr Frantz fikk visstnok atskillig jordegods med sin kone, bl.a. Trauten i Nord-Odal. 07.08.1567 vitnet to lagrettesmenn i Nannestad at Joron Guttormsdatter var odelsfødt til Trauten med en skyld på 30 lispund, og at hun eide 15 lispund i gården. Den andre halvparten hadde hennes farbror forbrutt ved leiermål, og eier i 1567 var en sønn til avdøde Severin Pundmager, som en føye tid hadde gått i skole, men senere gitt seg fra lærdommen og til krigshandling. I 1570 ble det satt opp et annet brev på Nannestad prestegård og Trauten. En Nils Enersen frasa seg og arvinger den odelsrett han hadde i Trauten og i Kabberud i Vinger, til «herr Frantz og hans arvinger». Herr Frantz og hustru «Maritta Olufsdatter, min (dvs. Nils Enersens) moders søsterdatter», hadde hatt stor umake og lagt ut mange penger før de fikk løst in de to gårdene. Alt i 1561 hadde herr Frantz ført to stykker, «Oluf Pedersen og Christi Pedersdotter», som vitner om grensene for Trauten. I 1557-58 og 1560-61 betalte herr Frantz og Erik Disen kongetienden for Odalen, og det vil helst si at de forpaktet den. På grunn av denne forpaktningen er herr Frantz ført opp som prest også i Odalen, men det var han ikke. Grunnen til tiendeforpaktningen må være at han eide jord i Nord-Odal og at kona hadde slekt der. Det er liten grunn til å anta at tiendeforpakteren herr Frantz var en annen enn presten i Nannestad.
Frantz sørget for å få tilbake tienden for Holter. I 1552 satte 6 lagrettesmenn opp et brev om at de hadde hørt av gamle menn og kvinner at Ullensaker kirke «bortløp av stor vannflod, og da ble ¼ av tienden i Holter bortlånt til dens oppbyggelse mot at presten i Ullensaker skulle forrette tjeneste i Holter kirke. «Da presten ikke etterkom dette, har Holter almue bedt ... at den lånte tiende måtte komme tilbake». Fra 1556 har vi ett nytt brev om det samme. Det heter at Ullensaker-presten skulle forrette gudstjenesten i Holter, men han etterkom det ikke «enda kirken den tid igjen var vel oppbygd». Enda et brev, det fra 1559, forklarer at både en part av Holter kirkes tiende og prestetienden var lagt til oppbyggingen av Ullensaker kirke. Kirkens tiende var kommet tilbake, men ikke prestens. Et brev fra 1562 forteller at herr Frantz og presten i Ullensaker var gode venner etter «den vrede som var mellom dem om den part i Holter prestetiende som etter den dag skulle ligge til presten i Nannestad, slik det var avsagt av Christian Munch (høvedsmann på Akershus) og biskopen i Oslo at den som gjorde tjenesten også burde ha tienden». Presten i Ullensaker lovte å gjøre herr Frantz «godt både med ord og gjerning». Men saken var ikke riktig slutt med det. Den nye presten i Ullensaker tiltalte herr Frantz for «nogen thiende handt forholtt hannom». Oslo lagting dømte i 1579 at tienden skulle tilhøre presten i Nannestad.
Frantz var prest til 1582 eller et par år senere.
1