Petter Servio
Kullbrender.
Gift |
. | ||
Frans Persson Servio.
Kullbrenner.
|
Kullbrender.
Levde 1642 i Julita (Södermanland).
Levde mellom 1654 og 1662 ved Kengis jernbruk, Kengis bruksförsamling (Norrbotten).
Petter var vallon, dvs at han kom fra sødre eller sydøstre Belgia, alternativt fra
tilgrensende deler av Frankrike. Han omtales mellom 1642 og 1662.
" |
Julita bruk omkring 1650. Maleri av Allart van Everdingen, foto Nordiska Museet, förlag Södermanlands hembygds- och museiförbund. |
Han var en stridbar person som kom i konflikt med sine arbeidsgivere, brødrene Momma, han skal blant annat ha truet brødrene med stryk.
I 1661 ble han dømt til landsforvisning. Året etter innleverte han en petisjon til rikskansleren der han protesterte mot dommen, han kaller seg nå «fransos». Dommen ble imidlertid antagelig iverksatt samme år [Kuoksu 1999e, Lindblom 1990].
Petter hadde barna:
Frans, gift med Karin Eriksdotter.
Karl, kullbrenner i Julita.
Elias.
Informasjon fra «Sällskapet Vallonättlingar»:
«Vallonerna har sedan mycket lång tid tillbaka sitt hemland i södra och sydöstra
Belgien och i angränsande delar av Frankrike. De är ett blandfolk av kelter, germaner och
romare och det fanns länge ett vallonskt språk som inte var någon fransk dialekt utan snarare
utvecklats parallellt med franskan.
Ardennerna innehöll rika fyndigheter av järnmalm och vallonerna utvecklade system
för järnets utvinning, det som senare blev berömt i Sverige som vallonsmidet. Redan på 1400-
och 1500-talen var trakterna av Meusedalen, Liège och Namur ett sjudande bruksdistrikt.
Till Sverige skedde en del invandring redan strax före sekelskiftet 1600 på initiativ av
hertig Karl och Welam de Besche. Senare agerade Louis de Geer, en skicklig köpman och
företagsledare i Amsterdam, som finansiär. De vallonska bruksområdena led av arbetslöshet
och de svenska bruken lockade med goda löner. Tidigt skedde invandring till bruk i
Östergötland, t.ex. Finspång och Godegård. Louis de Geer arrenderade bruken i norra
Uppland, t.ex. Österby, Gimo och Lövsta och dit skedde en omfattande invandring av valloner
i början på 1620-talet.
Till en början höll vallonerna sig mycket till sina egna. Man behärskade inte det
svenska språket och hade dessutom ett annorlunda kynne än svenskarna. Även religionen
var en anledning till detta samt att svenska bergsmän kände konkurrens från de arbetsamma
och skickliga yrkesmännen.
Efter hand spreds vallonerna till flera bruk i Bergslagen och på andra håll och man
började blandas med svenskarna. De var efterfrågade från andra bruksägare för sitt
kunnande. Med tiden gav de sig naturligtvis också in på andra yrken och spreds till alla delar
av landet.»
1